۴-۱-۳- سوره‌ی بقره، آیه ی۲۱
(یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ)
(اى مردم پرستش کنید پروردگار خود را همان که آفریده است شما و مردم پیش از شما را تا شاید پرهیزگار باشید)
نکته ها:
- جمله‏ى (اعبدوا) یعنى اى کافران خداپرست شوید، اى گناهکاران فرمانبر باشید، اى منافقین اخلاص پیشه کنید و معنى عبادت، بکار بردن توانایى است در فرمان بردن و دورى از معصیت.
پیام ها:
۱.علوم طبیعى، راهنماى به توحید است و با دین، هم زاد است.

 

    1. آخرین درجه‏ى کمال سالک تقوى است یعنى دورى از هر چیز غیر از خدا و کلمه‏ى (لعلّ) اشاره است که عابد نباید مغرور به عبادت خود شود بلکه باید همیشه با ترس و امید باشد(عاملى، ۱۳۶۰،ج‏۱: ۲۵).

 

شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت ۲ پیام ها:

 

اگر مـردی از مـردی خود مگوی
پیاز آمد آن بی هنر جمله پوست
از ایـن نوع طاعت نیاید بـه کـار
  نـه هـر شــهسواری بـه در بـرد گــوی
که پنداشت چون پسته مغزی در اوست.
بــرو عــذر تــقصـیر طـاعــت بــیــار
(سعدی، ۱۳۸۳: ۱۴۹)

شرح ابیات:
شهسوار: سوار دلیر و چالاک
گوی بلاغت ربودن: گوی ربودن (بردن)در بازی گوی و چوگان نشانه پیروزی و سبقت گرفتن بر دیگران است و گوی … ربودن یعنی در آن کار بر دیگران پیروز شدن (کامیاب شدن)
تقصیر طاعت : کوتاهی در عبادت (یوسفی، ۱۳۶۹ :۳۲۶)
در همه جا باید افتادگی کرد و در برابر همه کس باید خاضع بود و خضوع کرد. زیرا که خداوند با همگان است. حتی نزدیکتر از خود ایشان به ایشان. بنابراین خضوع و خشوع در برابر آدمیان نیز در حقیقت نوعی افتادگی و کرنش در برابر خداوند بزرگ و غنی است که جز افتادگی و بیچارگی در بارگاهش هیچ چیز دیگر نزدش بهایی ندارد(انصاریان، بی تا: ۸۲).
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۱-۴- سوره‌ی بقره، آیه ی۷۳
فَقُلْنا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها کَذلِکَ یُحْیِ اللَّهُ الْمَوْتى‏ وَ یُرِیکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ.
(پس گفتیم: از آن ]گاو[ به بدن مرده زنید تا که [حقّ نمودار شود] و بدانید که خدا به این گونه مرده را زنده مى‏کند و نشانه و علامت قدرت خود را به شما نشان مى‏دهد تا آزموده و خردمند شوید)
نکته ها:
- دلهاى مرده را با کشتن نفس امّاره زنده کنید که اگر نفس را با کوشش و مجاهدت خوار کردید و کشتید دلهاى شما زنده مى‏شود و به نور مشاهده‏ى حق روشن خواهد شد.
پیام ها :

 

    1. با اراده و میل خود نفس خود را بکش و خود را بمیران تا زنده‌ی جاوید باشی.

 

    1. مقصود از آیه آن است که وسیله‏ى تنبّه و به خود آمدن باشد براى هر کسى چون در قرآن گفته شده است‏ و برهان، وسیله‏ى مخصوص تنبّه مردم لایق است، مثلاً اگر برهان و وسیله‏ى تنبّه و راهنمایى از خداوند به یوسف نمى‏رسید البتّه تبهکار مى‏شد (عاملى،۱۳۶۰، ج‏۱: ۱۰۳).

 

شواهد شعری سعدی، مربوط به قسمت ۱ پیام ها

 

تـو بـر کـرهّ‌ی تـوسنـی بر کمـر
که گر پالهنگ از کفت در گسیخت
  نـگـر تـا نپیـچد ز حـکـم تو سـر
تنِ خویش کُشت و خون تو ریخت
(سعدی، ۱۳۸۳: ۱۸۸)
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...