۱- بانک اطلاعاتی تابعیت. ۲- بانک اطلاعاتی اقامت مرز.
۳-بانک اطلاعاتی مرز. ۴- بانک اطلاعاتی تخلفات.
۵- بانک اطلاعاتی لیست ویژه اتباع خارجه. ۶- بانک اطلاعاتی حراست ویژه.
۲-۴-۶-۲-۵-۴)سیستم جامع اداره کل نظارت بر اماکن خصوصی:
کلیه هتل ها، مسافرخانه ها و مهمانپذیرها و تمامی مسافرین داخلی و خارجی اسکان داده شده توسط زیر سامانه های این سامانه قابل دسترسی و تحت کنترل می باشند. ضمن اینکه مشخصات کلّی متقاضیان تعیین صلاحیت جهت مشاغل درزیرسامانه های این سامانه ثبت و حتی به صورت استانی با سامانه اصناف در ارتباط می باشند.
این سیستم جامع خود شامل۳ بانک اطلاعاتی است: بانک اطلاعاتی تعیین صلاحیت، بانک اطلاعاتی کنترل نظارت و بانک اطلاعاتی مسافرین.
۲-۴-۶-۲-۵-۵)سیستم جامع اداره کل اطلاعات عملیات:
این سامانه خود شامل۶ زیرسامانه دیگر است:
۱- بانک اطلاعاتی تسلیحات. ۲- بانک اطلاعاتی مؤسسات. ۳- بانک اطلاعاتی جمع آوری.
۴-بانک اطلاعاتی پلاک محرمانه. ۵- بانک اطلاعاتی عملیات. ۶-بانک اطلاعاتی اطلاعات جمعیت. (خلعتبری، ۱۳۸۹: ۳۰۰).
۲-۴-۶-۲-۶)سیستم جامع پلیس کشف جرایم( آگاهی سابق):
در ادامه اجرایی شدن پروژه امام علی (ع) و با راه اندازی بانک های اطلاعاتی پلیس آگاهی امکان استعلام مشخصات افراد وصدورگواهی عدم سوء پیشینه، استعلام خودروها و موتورهای سرقتی، استعلام سوابق مجرمین از سراسرکشور و جلوگیری ازمراجع مردم جهت گواهی عدم سوء پیشینه به عمل آمد.(فصلنامه فاوا، بهار ۱۳۸۷: ۶) در این سامانه، زیر سامانه های تحقیقات و کشف، مدیریت سامانه، قاچاق کالا، کاردکس اشخاص، آزمایشگاه جنایی و… وجود دارد که با ایجاد سامانه افراد ویژه در پلیس آگاهی تحولی بنیادین در پلیس علمی و جنایی کشور ایجاد گردید. از عمده خدمات ارائه شده در این سامانه می توان به موارد زیر اشاره نمود.
الف- امکان استعلام افراد و صدور گواهی عدم سوءپیشینه بصورت متمرکر.
ب-استعلام خودروها و موتورهای سرقتی و تحت تعقیب بصورت متمرکز.
ج-استعلام سوابق مجرمین حرفه ای از سراسر کشور.
د-جلوگیری از مراجعه مردم جهت گواهی عدم سوءپیشینه از طریق خدمات الکترونیکی دفاتر انتظامی پلیس+۱۰
ه- انجام استعلامات تخصصی و آزمایشگاهی با توجه به وجود سامانه ویژه پلیس کشف جرایم (همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظم و امنیت اجتماعی، ۱۳۸۹).
۲-۴-۶-۲-۷)سیستم جامع پلیس مبارزه با مواد مخدر:
سامانه های جامع پلیس مبارزه با مواد مخدر را سامانه های زیر تشکیل می دهند:
۱- بانک اطلاعاتی اطلاعات جمعیت مواد مخدر. ۲-بانک اطلاعاتی جمع آوری.
۳-بانک اطلاعاتی انبارداری مواد مخدر. ۴- بانک اطلاعاتی تحلیل قیمت مواد مخدر.
۵- بانک اطلاعاتی سگ موادیاب. ۶-بانک اطلاعاتی گزارشات مدیریتی.
۷- بانک اطلاعاتی مدیریت کاربران و اطلاعات پایه.
۲-۴-۶-۲-۸) سیستم جامع پلیس راهنمایی و رانندگی:
این سامانه شامل خدماتی از قبیل شماره گذاری، اجرائیات، صدور گواهینامه، تصادفات، امور مربوط به پلیس راه وکنترل حمل و نقل جاده ای می باشد. سیستم جامع پلیس راهنمایی و رانندگی از بانک های اطلاعاتی زیر تشکیل می شود:
۱- بانک اطلاعاتی شماره گذاری. ۲- بانک اطلاعاتی اجراییات. ۳- بانک اطلاعاتی صدور گواهینامه.
۴- بانک اطلاعاتی تصادفات. ۵-بانک اطلاعاتی کنترل جاده ای (جهانشیری،۹۹:۱۳۹۰).
۲-۴-۶-۲-۹) سیستم جامع معاونت وظیفه عمومی:
عمده ترین بانک های اطلاعاتی، عملیاتی و اجرایی سامانه جامع نظام وظیفه به شرح زیر می باشند:
۱- بانک اطلاعاتی اعزام. ۲- بانک اطلاعاتی استعلامات. ۳- بانک اطلاعاتی شوری.
۴- بانک اطلاعاتی معافیت تحصیلی.
۵- بانک اطلاعاتی کفالت. ۶-بانک اطلاعاتی توزیع نیرو. ۷- بانک اطلاعاتی پزشکی. ۸- سامانه موارد خاص.
۹- بانک اطلاعاتی گزارشات. ۱۰- بانک اطلاعاتی اطلاع رسانی (جهانشیری،۱۳۹۰: ۱۰۰-۱۰۱).
۲-۴-۶-۲-۱۰) سیستم جامع اطلاعات افراد :
در این سیستم که بصورت یکپارچه و متصل به هم چهار بانک اطلاعاتی اسمی، به شرح زیر وجود دارد:
الف. کسانی که گواهینامه جدید دریافت نموده اند.
ب.کسانی که سابقه ای در شماره گذاری دارند یا به نوعی خودروئی به نام آنان شده است.
ج.کسانی که کارت سوخت دریافت نموده اند.
د.کسانی که خدمت وظیفه انجام داده اند یا معاف شده اند.
ارائه عکس افراد با آخرین نشانی جدید، نشانی های قبلی، کد پستی و شماره تلفن ثابت یا همراه آنان از قابلیت های این سامانه بشمار می آید که می توان با اطلاع از شماره تلفن فرد، فهرست مکالمات و پیامک ها را اخذ و بهره وری اطلاعاتی نمود، و پس از اطمینان کامل در خواست تعمیر تلفن داد و یا شماره سریال کارت سوخت را رهگیری نموده و به وسیله آن ردیابی را تکمیل و به نتایج مطلوبی رسید (خلعتبری، ۱۳۸۹: ۳۰۸- ۳۰۹).
۲-۴-۶-۲-۱۱)) سیستم جامع پلیس بین الملل(اینترپل[۱۴۸]):
سیستم ارتباطی جهانی پلیس اینترپل ابزاری است پیشرفته برای تسهیل فعالیت های پلیس جنایی بین الملل، که دسترسی سریع و آسان اعضای این سازمان را به اطلاعات مهم پلیسی فراهم می سازد. هدف آن برآورده ساختن نیازهای هر یک از کشورهای عضو است و دارای ساز و کارهای کلیدی جهت ارتقای همکاری، تشریک مساعی و ارتباطات میان اینترپل های سراسر جهان است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
پلیس اینترپل ناجا (اینترپل تهران) به عنوان یکی از اعضای فعال این سازمان در سال ۱۳۸۲ به این سیستم تجهیز و بدین ترتیب گامی بلند در تسریع فعّالیّت های پلیسی زیر برداشت:
با برقراری این سامانه تأخیرهای موجود در روش های ارتباطی پیشین (تلکس، دورنگار و …) از میان رفته و حال ظرف چند ثانیه می توان به اطلاعات مربوط به جرایم سازمان یافته، سامانه پیگرد سلاح ها و مواد منفجره، بانک های اطلاعاتی افراد تحت پیگرد، اشخاص گم شده، اجساد مجهول الهویه، خودروهای مسروقه، مواد مکشوفه، کارت های اعتباری و مدارک هویتی جعلی، آثار انگشتان، اشیای هنری مسروقه و … دست یافت. ارسال درخواست های صدور انواع اعلانات بین المللی از سوی اعضا به دبیر خانه کل سازمان ظرف چند ساعت به چهار زبان رسمی این سازمان امکان پذیر است. ۲- زبان های رسمی اینترپل عبارتند از: انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و عربی. ۱ خدمات نیروی انسانی، طرح و قوانین، اطلاعات پایه انسانی صورت می پذیرد. این سامانه شامل مشخصات تمام پایوران نیروی انتظامی است که بیشتر مشخصات پایوران رها شده مد نظر می باشد و در پرونده های جنایی کاربرد دارد را می تواند در اختیار واحد های عملیاتی و اجرایی قرار دهد (طالبیان، ۱۳۸۷: ۲۸).
از نظر هزینه نگهداری سامانه مقرون به صرفه نسبت به امکانات قبل است و از نظر امنیت نیز دارای تمامی استانداردهای امنیتی برخوردار است (خلعتبری، ۱۳۸۹: ۲۸۶- ۲۸۹).
۲-۴-۶-۲-۱۲)سیستم جامع پشتیبانی:
هر چند موضوع بانک های اطلاعاتی پشتیبانی خارج از بحث این پژوهش است، اما از آنجا که در برخی از این بانک های اطلاعاتی نیز اطلاعاتی وجود دارد که قابل بهره برداری واحدهای اجرایی و تخصصی و همچنین مدیران اجرایی و عملیاتی است و از طرفی در سطوح میانی و عالی مدیریت سازمان نیز از بعد برنامه ریزی زیاد حائز اهمیّت است. لذا به چند نمونه اشاره می شود:
۲-۴-۶-۲-۱۲-۱) سیستم جامع جامع نیروی انسانی:
در این سیستم جامع کلیه موارد مربوط به جذب و سازماندهی ستادی، جذب و سازماندهی اجرائی، گزینش و استخدام ستادی، گزینش و استخدام اجرائی، امور وظیفه، حقوق و مزایا، قضایی و انضباطی، انجام می گیرد.
۲-۴-۶-۲-۱۲-۲)سیستم جامع آموزش:
این سیستم جامع شامل مواردی مانند اطلاعات پایه، نیاز سنجی آموزشی، برنامه ریزی دوره های آموزشی، آموزش تیر اندازی، امور قراردادهای آموزشی و غیر آموزشی، پژوهش و تألیفات، کتابخانه، انتشارات، سمعی و بصری و … می باشد(جهانشیری،۱۰۴:۱۳۸۹).
۲-۴-۶-۲-۱۲-۳) سیستم جامع آماد و پشتیبانی:
در این سیستم مواردی از قبیل کنترل اموال و دارایی ها و انبارداری موجود می باشد.
۲-۴-۶-۲-۱۲-۴)سیستم جامع بودجه و اعتبارات:
در این سیستم جامع زیر بانک هاى اطلاعاتی برنامه ریزی، اعتبارات، اطلاعات پایه و نظارت وجود دارد. (دو ماهنامه تخصصی فاوا، فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۶: ۲۴).
۲-۴-۶-۲-۱۲-۵)سیستم جامع بازرسی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...