PeopleSoft
Oracle
Autres
Baan
تاریخچه SAP AG
در سالهایحدود ۱۹۷۲-۱۹۷۵، پنج تن از مدیران آی بی ام، در شهر مانهین[۲۴] آلمان، سیستمی را پایه گذاری کردند که امروزه به نام SAP معروف است. هدف موسسین شرکت SAP (یا همان شرکت SAP AG)، تولید نرم افزارهای یکپارچه تجاری برای سازمانهای بزرگ صنعتی بود. این ایده اولیه موسسین، سبب تولید یکی از مهمترین محصولات نرم افزاری جهان گردید به طوریکه رویکرد سازمانهای بزرگ را نسبت به پیاده سازی و استفاده از سیستم های اطلاعاتی تغییر داد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

هفت سال پس از تاسیس، این کمپانی اولین نرم افزار سازمانی خود موسوم به R2 را راه انداخت که درحیطه یک پایگاه داده برای کامپیوترهای بزرگ مرکزی طراحی شده بود. در سال ۱۹۹۲ محصول نرم افزاری SAP R/3 معرفی شد و همین امر سبب رشد چشم گیر SAP گردید. با این نرم افزارSAP بازار نرم افزارهای سازمانی را به دست گرفت و در صدر پنج شرکت بزرگ فروشنده سیستم های یکپارچه منابع سازمانی (ERP) قرار گرفت به طوریکه در آن سال ۳۲% از بازار نرم افزاری ERP به SAP تخصیص داده شد. درسال ۱۹۹۹، SAP AG سومین کمپانی بزرگ نرم افزاری مستقل جهان محسوب می شد که بیش از ۱۱۰۰ مشتری داشته و نرم افزارهایش در بیش از ۲۰۰۰۰ نسخه در ۱۰۰ کشور توزیع گردیده بود.
درسال ۱۹۹۹، SAP سرویسهای ERP خود را گسترش داد و برای صنایع مختلف، راه حل های جامع ارائه نمود. در نهایتSAP برای خدمات تجارت الکترونیک، طرحی نو ایجاد کرده و کارکردهایی برای پشتیبانی از کاربری تجارت الکرونیک به سیستم خود اضافه نمود.[۶]
امروزه SAP دارای ۲۹۰۰۰ کارمند در ۵۰ کشور دنیا است و بیش از ۸۴۰۰۰ بار نرم افزارهای مختلف آن نصب شده و ۲۴۴۵۰ مشتری آن در ۱۲۰ کشور دنیا از آن استفاده می کنند.
.توزیع کننده ها
توزیع کننده ها[۲۵] یک برنامه کنترلی می باشد منابع سیستم SAP را مدیریت می نماید و اطلاعاتی که به لایه ارائه[۲۶] ارسال می گردد و یا به لایه مراحل کاری[۲۷] می رسد را مونیتور می نماید
شکل (۲-۱) – توزیع کننده ها
وظیفه اصلی توزیع کننده ها به شرح زیر می باشد:
۱-      بالانس نمودن بار  تراکنشهای که به  مراحل کاری  ها می رسد
۲-      مدیریت بوفر[۲۸] در حافشه اصلی
۳-      برقراری ارتباط با لایه ارائه
۴-      سامان دهی ارتباطات فرایندها
روند فرایند در توزیع کننده ها
۱-      در مرحله اول تمامی درخواست ها را دریافت نموده و در یک صف قرار می دهد  و بعد آنها را یکی  یکی ارسال مینماید
۲-      توزیع کننده ها  در خواستها را در مراحل کاری  های خالی مکان یابی می نماید – اجرا واقعی  درخواستها در مکان یابی می نماید – اجرا واقعی  درخواستها در مراحل کاری  ها صورت می گیرد
۳-      در انتهای اجرا , نتیجه مراحل کاری به SAPGUI ارسال می گردد
نکات فنی در ارتباط با توزیع کننده ها
۱ کانال ارتباطی از طریق سوکتهای استاندارد [۲۹]TCP/IP صورت می کیرد..
۲  توزیع کننده ها   ها دارای سرور داخلی [۳۰]APPC  می باشد که با درخواستهای رسیده از مراحل کاری ها تعامل دارند
هر سرور[۳۱]  دارای یک  توزیع کننده ها  و چندین مراحل کاری می باشد
سیستم های تشکیل دهنده ERP
سیستم های ERP شامل مجموعه‌های گوناگون و متعددی است که یکپارچگی آنها اهمیت و ارزشی مضاعف را برای سازمان و شاخه های مختلف آن پدید می آورد :
مجموعه اطلاعات پایه سازمان
مجموعه اطلاعات پایه کنترل پروژه
مجموعه اطلاعات پایه تولید/ سرویس
مجموعه اطلاعات پایه لجستیک و تدارکات
مجموعه اطلاعات پایه منابع انسانی
مجموعه اطلاعات پایه مالی
مجموعه زیر سیستم های لجستیک
مجموعه زیر سیستم های تولید
مجموعه زیر سیستم های مالی
مجموعه زیر سیستم های مدیریت منابع انسانی
مجموعه زیر سیستم های اطلاعات فنی
مجموعه زیر سیستم های اداری
لازم به ذکر است که این تقسیم بندی مطلق نیست و می تواند در سازمان های مختلف به تناسب نوع و وسعت فعالیت هایی که در حال انجام است تغییر کند. هر یک از این سیستم ها با یک پایگاه اطلاعات واحد در ارتباط است. و اطلاعات خود را با دیگر سیستم ها به اشتراک می‌گذارد. با توجه به نوع فعالیت (توزیع جغرافیایی) بزرگی و پیچیدگی سازمانی که سیستمERP می‌خواهد در ان پیاده گردد، زیر سیستم های یک ERP تعیین می‌شود و با توجه به نیازهای سازمان عملیات انطباق[۳۲] صورت می‌گیرد. تا این مجموعه کلیه نیازهای عمومی و خاص انها را براورده سازد.و سپس آموزش و پیاده سازی انجام گیرد.
۲-۲-۷ معماری و ساختار برنامه ریزی منابع سازمانی
سیستم هایی که ERP را در سطح کارخانه ها یا سازمانها پیاده سازی می‌کنند به صورت لایه ای پیاده سازی می‌شوند. بنابراین یک نرم افزار که ERP را در سطح یک کارخانه یا سازمان پیاده‌سازی می کند باید عملیات زیر را پشتیبانی کرده و قسمتهای زیر را یکپارچه کند :
کنترل مالی [۳۳]
صورت حساب مواد[۳۴]
برنامه ریزی نیازمندی ها[۳۵]
حساب هزینه ها[۳۶]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...