۱۱۱.۱۹۷

 

۰.۰۰۰۰

 

I(0)

 

 

 

منبع : محاسبات محقق
با توجه به نتایج آزمون در جدول (۴-۳) هر سه متغیر بازدهی سهام، بتای بازاری سهام و بتای مخارج مصرفی در سطح پایا هستند.
۴-۴- برآورد الگو
۴-۴-۱- نتایج آزمون Fلیمر
پیش از برآورد الگو، لازم است آزمونهایی جهت انتخاب میان روش های حداقل مربعات تلفیقی، اثر ثابت(FE) و اثر تصادفی(RE)، آزمون F لیمر (آزمون چاو) و آزمون هاسمن انجام شود. برای انجام این آزمونها و همچنین برای برآورد الگو، از نرمافزار Eviews 6 استفاده شده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
در ابتدا باید مشخص شود که آیا تفاوت فردی و یا به اصطلاح ناهمگنی در مقاطع وجود دارد، یا اینکه مقاطع همگن هستند؟ آیا برای این تخمین باید داده های آماری را روی هم انباشته کرد و از روش داده های تلفیقی برآورد را انجام داد؟ یا اینکه روش داده های تابلویی مناسب است؟ با بهره گرفتن از آزمون F لیمر میتوان وجود ناهمگنی را در بین مقاطع مشخص کرد. فرضیه صفر آماره tF مبتنی بر همگن بودن مقاطع و استفاده از روش داده های تلفیقی است. چنانچه فرضیه صفر رد شود، فرضیه مقابل آن مبتنی بر وجود ناهمگنی بین مقاطع و استفاده از داده های تابلویی پذیرفته میشود. نتایج آزمون F لیمر در جدول (۴-۴) آورده شده است:
جدول(۴-۴): نتایج آزمون F- لیمر

 

 

آزمون

 

آماره آزمون

 

سطح معناداری

 

نتیجه آزمون

 

 

 

آزمون F- لیمر

 

۳.۵۶۳۳۴۳

 

۰.۰۰۱۱

 

رد فرضیه H0 و تایید روش داده های تابلویی

 

 

 

منبع : محاسبات محقق
یافته های جدول (۴-۴) بیانگر رد فرضیه صفر و وجود ناهمگنی مقاطع در سطح ۵% است. در واقع یافتهها، مناسب بودن روش داده های تابلویی برای برآورد الگو را تایید میکنند.
۴-۴-۲- نتایج آزمون هاسمن
پس از اینکه مشخص شد ناهمگنی در مقاطع وجود دارد و روش داده های تابلویی برای برآورد مناسب است، باید مشخص شود که خطای تخمین، ناشی از تغییر در مقاطع است، یا اینکه در طی زمان رخ داده است. برای مواجه شدن با چنین خطاهایی، دو الگوی اثرات ثابت و اثرات تصادفی در نظر گرفته شدهاند. از آزمون هاسمن برای مشخص شدن اثرات ثابت و تصادفی استفاده میشود. در واقع آزمون هاسمن بر پایهی وجود و یا عدم وجود ارتباط بین خطای رگرسیون تخمین زده شده و متغیرهای مستقل شکل گرفته است. چنانچه جملهی خطا مستقل از متغیرهای توضیحی باشد، فرضیه صفر آزمون هاسمن مبنی بر الگوی اثرات تصادفی پذیرفته میشود. در غیر این صورت، الگوی اثرات ثابت کاربرد خواهد داشت. یافته های حاصل از آزمون هاسمن در جدول (۴-۵) ارائه شده است:
جدول (۴-۵): نتایج آزمون هاسمن

 

 

آزمون

 

آماره آزمون

 

سطح معناداری

 

نتیجه آزمون

 

 

 

آزمون هاسمن

 

۰.۰۰۰۰

 

۱.۰۰۰۰

 

پذیرش فرضیه H0
و تایید روش اثرات تصادفی

 

 

 

منبع : محاسبات محقق
یافته های جدول فوق بیانگر عدم رد فرضیه صفر است. بنابراین الگوی اثرات تصادفی برای برآورد الگو مناسب است
۴-۴-۳- نتایج برآورد و تفسیر ضرایب
نتایج نهایی حاصل از برآورد الگوی مورد نظر به روش اثرات تصادفی برای هشت شرکتهای سرمایهگذاری طی دوره زمانی ۹۰-۱۳۸۱ در جدول (۴-۶) ارائه شده است:
جدول (۴-۶): نتایج برآورد الگو بهروش اثرات تصادفی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...