۳۱

 

۲۶

 

۲۲

 

۱۹

 

۲۲٫۳۳

 

۶۳٫۱۶

 

۳۸٫۷۱

 

۱۸

 

 

 

طرحواره‌های هیجانی

 

۲۴۸

 

۲۰۱

 

۱۷۰

 

۱۴۹

 

۱۷۳٫۳۳

 

۶۶٫۴۴

 

۳۹٫۹۲

 

۱۴۸

 

 

 

نتایج ارائه شده نشان می‌دهد که نمره آزمودنی زن شماره ۵ در مقیاس تعارضات زناشویی در مرحله پس از درمان و پیگیری روند کاهشی قابل ملاحظه‌ای داشته است و درصد بهبودی بالای ۵۰ اثربخش بودن درمان را نشان می‌دهد. بنابر این استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی همراه با نظم‌جویی شناختی هیجان اثربخشی متوسط به بالایی در مقیاس تعارضات زناشویی در آزمودنی زن شماره ۵ داشته است.
نمره آزمودنی زن شماره ۵ در مقیاس ذهن‌آگاهی در مرحله پس از درمان و پیگیری روند افزایشی قابل ملاحظه‌ای داشته است و درصد بهبودی بالا، اثربخش بودن درمان را نشان می‌دهد. بنابر این می‌توان نتیجه گرفت استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی همراه با نظم‌جویی شناختی هیجان اثربخشی متوسط به بالایی در ذهن‌آگاهی آزمودنی زن شماره ۵ داشته است.
بررسی نمرات استرس آزمودنی زن شماره ۵ در مراحل پس از درمان و پیگیری کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. بنابر این می‌توان اظهار داشت استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی همراه با نظم‌جویی شناختی هیجان اثربخشی متوسط به بالایی در مقیاس استرس آزمودنی زن شماره ۵ داشته است.
در نهایت با بررسی نمرات آزمودنی زن شماره ۵ در مقیاس طرحواره‌های هیجانی در مرحله پس از درمان و پیگیری شاهد روند کاهشی قابل ملاحظه‌ای هستیم که درصد بهبودی بالای ۵۰ اثربخش بودن درمان را نشان می‌دهد، بنابر این استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی همراه با نظم‌جویی شناختی هیجان اثربخشی متوسط به بالایی در طرحواره‌های هیجانی آزمودنی زن شماره ۵ داشته است.
یافته‌های مربوط به سؤالات پژوهش
سؤال اول : آیا استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در تعارضات زناشویی، استرس، ذهن‌آگاهی و طرحواره‌های هیجانی زوجین متعارض موثر است؟
به منظور بررسی و پاسخگویی به این سوال، روند تغییر نمرات چهار آزمودنی که تحت درمان استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار داشتند، در قالب چهار نمودار مجزا برای هر یک از متغیرهای تعارضات زناشویی، استرس، ذهن‌آگاهی و طرحواره‌های هیجانی ترسیم شده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
نمودار ۴-۱ : نمایش تغییر نمرات آزمودنی‌های تحت درمان استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، در متغیر تعارضات زناشویی
بررسی نمودار ۴-۱ نشان می‌دهد نمره ۴ آزمودنی که استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کرده‌اند، در متغیر تعارضات زناشویی طی مراحل درمان، پس از درمان و پیگیری ۱ ماهه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در کاهش تعارضات زناشویی آزمودنی‌ها اثربخش بوده است و این تاثیر پایدار بوده است.
نمودار ۴-۲ : نمایش تغییر نمرات آزمودنی‌های تحت درمان استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، در متغیر ذهن‌آگاهی
بررسی نمودار ۴-۲ نشان می‌دهد نمره ۴ آزمودنی که استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کرده‌اند، در متغیر ذهن‌آگاهی طی مراحل درمان، پس از درمان و پیگیری ۱ ماهه افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. لذا می‌توان اظهار داشت که استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در افزایش ذهن‌آگاهی آزمودنی‌ها اثربخش بوده است و این تاثیر پس از گذشت یک ماه همچنان پایدار بوده است.
نمودار ۴-۳ : نمایش تغییر نمرات آزمودنی‌های تحت درمان استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، در متغیر استرس
بررسی نمودار ۴-۳ نشان می‌دهد نمره ۴ آزمودنی که استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کرده‌اند، در متغیر استرس طی مراحل درمان، پس از درمان و پیگیری ۱ ماهه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. لذا می‌توان اظهار داشت که استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در کاهش استرس آزمودنی‌ها اثربخش بوده است و این تاثیر پس از گذشت یک ماه همچنان پایدار بوده است.
نمودار ۴-۴ : نمایش تغییر نمرات آزمودنی‌های تحت درمان استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، در متغیر طرحواره‌های هیجانی
بررسی نمودار ۴-۱ نشان می‌دهد نمره ۴ آزمودنی که استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کرده‌اند، در متغیر طرحواره‌های هیجانی طی مراحل درمان، پس از درمان و پیگیری ۱ ماهه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. لذا می‌توان نتیجه گرفت که استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در کاهش طرحواره‌های هیجانی آزمودنی‌ها اثربخش بوده است و این تاثیر پس از گذشت یک ماه همچنان پایدار بوده است.
با توجه به نمودارهای ۴-۱، ۴-۲، ۴-۳ و ۴-۴ می‌توان اظهار داشت که استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی موجب کاهش معنادار نمرات متغیرهای تعارضات زناشویی، استرس و طرحواره‌های هیجانی، و افزایش معنادار نمرات متغیر ذهن‌آگاهی مراجعان شده، و تغییرات پدیده آمده پس از گذشت یک ماه از پایان درمان همچنان باقی مانده است.
سؤال دوم : آیا نظم‌جویی شناختی هیجان در تعارضات زناشویی، استرس، ذهن‌آگاهی و طرحواره‌های هیجانی زوجین متعارض موثر است؟
برای بررسی و پاسخگویی به این سوال، روند تغییر نمرات چهار آزمودنی که تحت درمان نظم‌جویی شناختی هیجان قرار داشتند، در قالب چهار نمودار مجزا برای هر یک از متغیرهای تعارضات زناشویی، استرس، ذهن‌آگاهی و طرحواره‌های هیجانی ترسیم شده است.
نمودار ۴-۵ : نمایش تغییر نمرات آزمودنی‌های تحت درمان نظم‌جویی شناختی هیجان، در متغیر تعارضات زناشویی
بررسی نمودار ۴-۵ نشان می‌دهد نمره ۴ آزمودنی که نظم‌جویی شناختی هیجان را دریافت کرده‌اند، در متغیر تعارضات زناشویی طی مراحل درمان، پس از درمان و پیگیری ۱ ماهه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که نظم‌جویی شناختی هیجان در کاهش تعارضات زناشویی آزمودنی‌ها اثربخش بوده است و این تاثیر پایدار بوده است.
نمودار ۴-۶ : نمایش تغییر نمرات آزمودنی‌های تحت درمان نظم‌جویی شناختی هیجان، در متغیر ذهن‌آگاهی
بررسی نمودار ۴-۶ نشان می‌دهد نمره ۴ آزمودنی که نظم‌جویی شناختی هیجان را دریافت کرده‌اند، در متغیر ذهن‌آگاهی طی مراحل درمان، پس از درمان و پیگیری ۱ ماهه افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. لذا می‌توان اظهار داشت که نظم‌جویی شناختی هیجان در افزایش ذهن‌آگاهی آزمودنی‌ها اثربخش بوده است و این تاثیر پس از گذشت یک ماه همچنان پایدار بوده است.
نمودار ۴-۷ : نمایش تغییر نمرات آزمودنی‌های تحت درمان نظم‌جویی شناختی هیجان، در متغیر استرس
بررسی نمودار ۴-۷ نشان می‌دهد نمره ۴ آزمودنی که نظم‌جویی شناختی هیجان را دریافت کرده‌اند، در متغیر استرس طی مراحل درمان، پس از درمان و پیگیری ۱ ماهه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. لذا می‌توان اظهار داشت که نظم‌جویی شناختی هیجان در کاهش استرس آزمودنی‌ها اثربخش بوده است و این تاثیر پس از گذشت یک ماه همچنان پایدار بوده است.
نمودار ۴-۸ : نمایش تغییر نمرات آزمودنی‌های تحت درمان نظم‌جویی شناختی هیجان، در متغیر طرحواره‌های هیجانی
بررسی نمودار ۴-۸ نشان می‌دهد نمره ۴ آزمودنی که نظم‌جویی شناختی هیجان را دریافت کرده‌اند، در متغیر طرحواره‌های هیجانی طی مراحل درمان، پس از درمان و پیگیری ۱ ماهه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. لذا می‌توان نتیجه گرفت که نظم‌جویی شناختی هیجان در کاهش طرحواره‌های هیجانی آزمودنی‌ها اثربخش بوده است و این تاثیر پس از گذشت یک ماه همچنان پایدار بوده است.
با توجه به نمودارهای ۴-۵، ۴-۶، ۴-۷ و ۴-۸ می‌توان اظهار داشت که نظم‌جویی شناختی هیجان موجب کاهش معنادار نمرات متغیرهای تعارضات زناشویی، استرس و طرحواره‌های هیجانی، و افزایش معنادار نمرات متغیر ذهن‌آگاهی مراجعان شده، و تغییرات پدیده آمده پس از گذشت یک ماه از پایان درمان همچنان باقی مانده است.
سؤال سوم : آیا استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی همراه با نظم‌جویی شناختی هیجان در تعارضات زناشویی، استرس، ذهن‌آگاهی و طرحواره‌های هیجانی زوجین متعارض موثر است؟
به منظور بررسی و پاسخگویی به این سوال، روند تغییر نمرات دو آزمودنی که تحت درمان استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی همراه با نظم‌جویی شناختی هیجان قرار داشتند، در قالب چهار نمودار مجزا برای هر یک از متغیرهای تعارضات زناشویی، استرس، ذهن‌آگاهی و طرحواره‌های هیجانی ترسیم شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...