میانگین امتیاز هوش رقابتی ۴٫۱۶ و در حد زیادی می باشد. در بحث هوش رقابتی بیشتر بر روی نظارت و ارزیابی محرکهای محیطی پرداخته می شود که آگاهی از این محرکها می تواند به نفع شرکت باشد. با توجه به اینکه جامعه آماری مورد نظر شرکتهای کوچک و متوسط می باشد، انتظار داشتیم که امتیازات هوش رقابتی در حد بالایی باشد. بدلیل اینکه هر شرکتی با شرکتهای بسیاری رقابت می کند و برای باقی ماندن در عرصه رقابت ناچار به استفاده از ابزاری به نام هوش رقابتی است. در بین ابعاد هوش رقابتی به ترتیب هوش بازار، هوش تکنولوژیکی و هوش رقبا دارای امتیاز بالایی می باشند. میانگین امتیاز مدیریت دانش برابر ۳٫۹۳ بوده و در حد متوسط به بالا بوده است. بحث مدیریت دانش بیشتر بر روی جذب، تفسیر و سازماندهی و به کارگیری دانش تمرکز دارد. با توجه به اینکه مدیریت دانش بحث گسترده و چند بعدی می باشد و همچنین اجرای سیستهای مدیریت دانش به سرمایه گذاری زیادی احتیاج دارد، در این نوع شرکتها مدیریت دانش به خوبی جا نیافتاده است. در بین ابعاد مدیریت دانش، جذب دانش دارای بالاترین امتیاز و تفسیر دانش دارای کمترین امتیاز می باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
همچنین میانگین امتیازی یادگیری سازمانی ۳٫۸۸ بوده و در حد متوسط به بالا می باشد. در بین ابعاد یادگیری سازمانی تعهد مدیریتی با امتیاز ۴٫۱۷ دارای بیشترین میانگین امتیازی و انتقال و یکپارچه سازی دانش با امتیاز ۳٫۲۷ دارای کمترین میانگین امتیازی می باشند.
نوآوری سازمانی دارای میانگین امتیازی ۳٫۹۶ بوده و در سطح متوسط به بالایی قرار دارد. در این پژوهش نوآوری به دو دسته نوآوری محصول و فرایند تقسیم گردیده است که میانگین امتیاز نوآوری محصول نسبت به نوآوری فرایند دارای سطح بالایی می باشد. انتظار می رفت که نوآوری محصول نسبت به نوآوری فرایند در این شرکتها بیشتر باشد. نهایتا میانگین امتیاز عملکرد سازمانی برابر ۳٫۸۲ بوده و در سطح متوسط به بالا قرار دارد. میانگین امتیاز عملکرد سازمانی نسبت به متغیرهای دیگر پژوهش در سطح پائینی قرار دارد. در بین مولفه های عملکرد سازمانی منظر فرایند داخلی دارای میانگین امتیاز ۴٫۲۴، منظر مشتری ۳٫۸۶، منظر رشد و یادگیری ۳٫۷۵ و منظر مالی ۳٫۵۸ می باشد.

یافته‌های آمار استنباطی

در این بخش به نتایج حاصل از آزمون فرضیات پرداخته می شود. همچنین با توجه به مسیر برآورد شده در مدل ساختاری میزان اثر مستقیم و غیر مستقیم و اثر کل متغیر ها بر متغیر وابسته بدست آمده و در جدولی خلاصه گردیده است. جهت بررسی وجود رابطه معنادار بین متغیرهای تحت بررسی قبل از استفاده از آزمونهای پارامتری از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن هر یک از متغیرهای تحت بررسی استفاده کردیم و بدلیل اینکه میزان سطح معناداری از میزان خطای نوع اول در سطح ۰٫۰۵ بیشتر است لذا فرض نرمال بودن متغیرهای تحت بررسی تایید می گردد.

یافته های تحلیل دو متغیره

یافته های تحلیل دو متغیره و نتایج حاصل از ضریب همبستگی را میتوان بصورت خلاصه در جدول ۵-۱ مشاهده نمود که در زیر آورده شده است:
جدول ۵-۱: یافته های تحلیل دو متغیره

 

فرضیه روابط ضریب همبستگی سطح معناداری تائید/ رد
۱ مدیریت دانش - یادگیری سازمانی ۰٫۶۵۱ ۰٫۰۰۰ تائید
۲ یادگیری سازمانی - عملکرد سازمانی ۰٫۸۴۵ ۰٫۰۰۰ تائید
۳ مدیریت دانش - عملکرد سازمانی ۰٫۲۵۱ ۰٫۱۸ رد
۶ هوش رقابتی - نوآوری سازمانی ۰٫۵۶۶ ۰٫۰۰۰ تائید
۷ نوآوری - عملکرد سازمانی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...