در این قسمت به بررسی رابطه­ تعاملی نوع ساختار سازمانی و سرمایه اجتماعی با رضایت تحصیلی دانشجویان با بهره گرفتن از مدل معادله­ ساختاری پرداخته شده است. برای این منظور نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایه اجتماعی بخش­ها به عنوان متغیر مستقل و رضایت تحصیلی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. شکل شماره­ ۵ نشان می­دهد که رضایت تحصیلی از طریق تعامل متغیرهای نوع ساختار سازمانی (تواناساز، بازدارنده) و سرمایه‏ی اجتماعی با همدیگر پیش ­بینی می­ شود. بین ساختار سازمانی تواناساز با رضایت تحصیلی (۰۱/۰≥ P و ۳۹/۰ = β) رابطه­ مثبت معنادار و بین ساختار سازمانی بازدارنده با رضایت تحصیلی (۰۱/۰≥ P و ۴۶/۰- = β) و همچنین سرمایه اجتماعی بخش­ها با رضایت تحصیلی (۰۱/۰≥ P و ۱۶/۰- = β) رابطه­ منفی معناداری وجود دارد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
لازم به ذکر است، همانگونه که در شکل مشاهده می­ شود، توان پیش ­بینی­کنندگی دو متغیر نوع ساختار سازمانی و سرمایه اجتماعی در تعامل با هم، در مقایسه با نتیجه­ دو فرضیه­ قبل، به گونه­ قابل توجهی کاهش یافته است. این مقدار کاهش در سرمایه اجتماعی بیشتر بوده است. این یافته به این معناست که دو متغیر ساختار سازمانی تواناساز و سرمایه اجتماعی در تعامل با هم، اثر یکدیگر را خنثی کرده ­اند. البته این حالت در مورد سرمایه اجتماعی با شدت بیشتری نمود پیدا کرده است و در مقابل توان پیش ­بینی­کنندگی ساختار تواناساز مقدار کمی دچار کاهش شده است. این وضعیت می ­تواند به معنای غلبه­ ویژگی­های ساختار سازمانی تواناساز بر کارکرد منفی سرمایه اجتماعی قلمداد شود.
به منظور تعیین برازش مدل نیز، با بهره گرفتن از نرم افزار Liserl،‌ مقادیر مختلف برازش محاسبه شد (شکل شماره­ ۵). بر این اساس می‌توان دریافت که با توجه به بالا بودن شاخص‌های برازش NFI[226] و [۲۲۷]GFI و پایین بودن شاخص خطای [۲۲۸]SRMR، می‌توان دریافت که مدل مذکور از برازش بالایی برخوردار می‌باشد.
شبکه­ اجتماعی
هنجار اجتماعی
اعتماد اجتماعی
۹۳/۰
۷۰/۰
۷۴/۰
۱۶/۰-
رسمیت (بازدارنده)
تمرکز (بازدارنده)
فرایند (بازدارنده)
زمینه (بازدارنده)
۷۵/۰
۷۵/۰
۶۱/۰
۲۴/۰
۴۶/۰-
رسمیت (تواناساز)
تمرکز (تواناساز)
فرایند (تواناساز)
زمینه (تواناساز)
۴۳/۰
۹۳/۰
۸۵/۰
۵۶/۰
۳۹/۰
رضایت از تحصیل
رضایت از استاد
رضایت از همکلاسی
رضایت از پیشرفت تحصیلی
رضایت از شیوه ارزیابی­آموزشی
رضایت از محیط تحصیلی
۹۶/۰
۵۵/۰
۴۹/۰
۶۴/۰
۴۱/۰
۶۰/۰

 

شاخص مقادیر برازش
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...