بر اساس تحلیل مراحل ۱ و ۲

 

سطحی

 

شناسایی SWOT

 

 

 

۴

 

تهیه پرسشنامه در قالب بحث گروهی و تخصصی

 

بر اساس تحلیل مراحل ۲ و ۳

 

عمیق

 

شناسایی SWOT

 

 

 

۵

 

مصاحبه ثانویه

 

بر اساس تحلیل مراحل ۳ و ۴

 

عمیق

 

شناسایی SWOT

 

 

 

۶

 

توزیع پرسشنامه

 

بر اساس تحلیل مراحل ۳ و ۴ و ۵

 

عمیق

 

وزن دهی SWOT

 

 

 

هم‌چنین ازآنجایی‌که محقق قصد دارد نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت‌های نظام برون‌سپاری خدمات شهری انجام‌شده را از دیدگاه خبرگان و با کمک تکنیک دلفی مورد شناسایی و مطالعه قرار دهد (در جامعه آماری مربوط) لذا می‌توان گفت تحقیق به‌نوعی توصیفی می‌باشد.
۳-۳- روش و ابزار گردآوری داده‌ها
برای گردآوری داده‌های تحقیق از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی (پیمایشی) و از ابزارهایی هم چون مطالعات کتابخانه‌ای، روش دلفی (پانل صاحب‌نظران)، پرسشنامه و مصاحبه استفاده‌شده است.
پایان نامه
۳-۳-۱- اطلاعات کتابخانه‌ای
منظور از اطلاعات کتابخانه‌ای در گردآوری داده‌های این تحقیق این است که محقق برای تدوین سوالات و ترسیم مدل مفهومی اولیه تحقیق حاضر، مروری مفصّل بر تئوری‌ها و مدل‌ها و نظریه‌های پیرامون ابعاد و اجزاءِ متغیرهای مدل داشته است و بامطالعه کتاب‌های علمی و مجلات تخصصی و جستجو در پایگاه‌های اطلاعات علمی مربوط نسبت به شناسایی مؤلفه‌ها، ابعاد و شاخص‌های اولیه عوامل بیرونی و درونی نظام برون‌سپاری خدمات شهری با بهره گرفتن از مدل SWOT اقدام نموده است.
۳-۳-۲- روش دلفی- پانل صاحب‌نظران
منظور از فرایند دلفی در این تحقیق بهره‌گیری از نظریات ارزشمند متخصصین و خبرگان آگاه نسبت به موضوع تحقیق در طی انجام سه دور دلفی می‌باشد که در این روش محقق توانست در طی انجام این سه دور فرایند دلفی نسبت به شناسایی عوامل بیرونی و درونی نظام برون‌سپاری خدمات شهری در مدل اولیه تحقیق اقدام نموده و شاخص‌های جدیدی را نیز به مدل اولیه اضافه نماید.
۳-۳-۳- پرسشنامه
منظور از ابزار پرسشنامه در این تحقیق شامل یک پرسشنامه ویژه پانل دلفی برای متخصصین مربوط با موضوع است که این پرسشنامه در طی سه دور فرایند دلفی توسط اساتید و خبرگان (اعضای پانل) تعدیل و اصلاح‌شده و نهایتاً پرسشنامه نهایی تدوین گردید. ضمن این‌که محقق، پرسشنامه نهایی حاصل‌شده که شامل مؤلفه‌ها، ابعاد و شاخص‌های مورد تأیید خبرگان می‌باشد برای آزمون مدل تحقیق به کار گرفت. بدین‌صورت که پرسشنامه نهایی در بین اعضای جامعه آماری تحقیق (مدیران و کارشناسان ارشد شهرداری قم) توزیع شد و از آن‌ها نیز برای آزمون سوالات تحقیق نظرسنجی به عمل می‌آید.
۳-۳-۴- مصاحبه
منظور از به‌کارگیری ابزار مصاحبه در این تحقیق، بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات افراد مطلع و آگاه و باتجربه پیرامون موضوع تحقیق است که محقق از این افراد برای تدوین مدل ابتدایی تحقیق کمک گرفت. به‌ویژه از استاد محترم راهنمای تحقیق و سایر اساتید و مدیران باتجربه و پژوهشگران اولیه و تنظیم ابعاد و شاخص‌های مدل داشته‌اند.
۳-۴- روش دلفی به‌عنوان روشی برای انجام تحقیق
روش دلفی اولین بار توسط دالکی و هلمر در دهه ۱۹۵۰ و در موسسه رند[۸۳] به‌منظور تسهیل برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه تکنولوژی به کار گرفته شد. شرکت رند، روش دلفی را طی چند سال ایجاد نمود و گسترش داد. دلفی روش جمع‌ آوری و پالایش نظرات متخصصان به‌منظور دستیابی به اجماع درباره برخی از مسائل حال حاضر با آینده است. دلفی، روشی است که به تحلیل نظام‌مند وظایف یا مشکلات پیچیده کمک می‌کند. این روش نه‌تنها در حوزه‌های تکنولوژی، تصمیم‌گیری و آینده‌نگاری بلکه در حوزه‌های بازاریابی، مسائل اجتماعی، پیش‌بینی فروش، پرستاری و دیگر حوزه‌ها نیز کاربرد دارد. (تری و همکاران، ۲۰۰۹: ۱۵۸).
زمانی که بخواهیم درباره اتفاق‌نظر یک جمع صاحب‌نظر درباره موضوع خاص به بررسی بپردازیم، از روش دلفی استفاده می‌شود. در سال ۱۹۵۹ میلادی هلمر و رشر دو تن از محققان پروژه رند طی مقاله‌ای تحت عنوان «نظریه فلسفی دانش در علوم نادقیق» این ایده را مطرح کردند که در زمینه‌هایی از علم که در آن هنوز قوانین علمی توسعه‌نیافته است، اتکا به آراء خبرگان مجاز می‌باشد. به‌کارگیری روش دلفی عمدتاً باهدف کشف ایده‌های خلاقانه و قابل‌اطمینان و یا تهیه اطلاعاتی مناسب به‌منظور تصمیم‌گیری است. روش دلفی فرآیندی ساختاریافته برای جمع‌ آوری و طبقه‌بندی دانش موجود در نزد گروهی از کارشناسان و خبرگان است که از طریق توزیع پرسشنامه‌هایی در بین این افراد و بازخور کنترل‌شده پاسخ‌ها و نظرات دریافتی صورت می‌گیرد. روش دلفی بر اساس رویکرد تحقیق دیالکتیکی یعنی تز (ایجاد عقیده یا نظر)، آنتی‌تز (نظر و عقیده مخالف) و نهایتاً سنتز (توافق و اجماع جدید) شکل‌گرفته است که سنتز خود تبدیل به تز جدیدی می‌شود. به اعتقاد هلمر، دلفی ابزار ارتباطی سودمند بین گروهی از خبرگان است که فرموله کردن آراء اعضا گروه را تسهیل می‌کند. ویسما با تأکید بر اهمیت روش دلفی، از آن به‌عنوان روشی برای «یک کاوش تک متغیره» برای پیش‌بینی آینده فناوری‌ها یاد می‌کند. او می‌افزاید که روش دلفی با این هدف طراحی ‌شده که بتواند مباحثات میان خبرگان را امکان‌پذیر کند، به‌طوری‌که ورود تأثیر رفتارهای متقابل اجتماعی که معمولاً در مباحثات گروهی اتفاق می‌افتد و منجر به مانعی در برابر شکل یافتن عقاید و نظرات می‌شود، جلوگیری نماید. بالدوین معتقد است در شرایط عدم‌کفایت دانش علمی موجود نزد تصمیم‌گیرندگان، آنان ناگزیر به اخذ تصمیم با اتکا به ادراکات مستقیم خود و یا آراء خبرگان هستند؛ بنابراین برخلاف روش‌های تحقیق پیمایشی، اعتبار روش دلفی نه به تعداد شرکت‌کنندگان در تحقیق که به اعتبار علمی متخصصان شرکت‌کننده در پژوهش بستگی دارد.
روش دلفی فرایندی است که برای جمع‌ آوری داده‌ها از متخصصان و ایجاد اجماع میان قضاوت‌های آن‌ها به کار می‌رود. این فرایند با بهره گرفتن از مجموعه‌ای از روش‌ها برای جمع‌ آوری و تحلیل داده‌ها در ترکیب با بازخورد نتایج به متخصصان صورت می‌پذیرد. استفاده از روش دلفی به‌عنوان روش تحقیق زمانی مناسب است که دانش یکپارچه‌ای درباره‌ی یک موضوع یا مسئله وجود نداشته باشد. این روش به‌ویژه زمانی که هدف، بهبود درک ما از مشکلات، فرصت‌ها، راه ‌حل ‌ها و ایجاد پیش‌بینی‌هاست. مناسب است. (بهاگان، ۲۰۰۸: ۴۸).
روش دلفی پانلی متشکل از متخصصان و صاحب‌نظرانی ایجاد می کند که امکان ملاقات فیزیکی آن‌ها در یک محل وجود ندارد. این متخصصان به‌صورت جداگانه به سؤال‌های تعیین‌شده توسط محقق پاسخ می‌دهند. کرسول (۲۰۰۲) به‌جای تدوین فرضیه‌هایی از پیش تعیین‌شده به جنبه‌های اکتشاف و ایجاد نظریه در پژوهش کیفی تأکید نموده و ذهنیت را به‌عنوان یک ویژگی دارای اعتبار می‌پذیرد. زیربنای رویکرد دلفی برای پژوهش، بررسی متکی بر مشارکت متخصصان از طریق اجرای مراحل چندگانه برای کشف واقعیت‌های موجود برای رسیدن به اجماع است. این به آن معنا نیست که تحلیل‌های آماری کمی درروش دلفی از اهمیت ناچیزی برخوردار است بلکه در این روش با جمع‌ آوری داده‌ها، تحلیل آماری کمی بخش مهمی از درک اطلاعات جمع‌ آوری‌شده از پانل متخصصان است. این روش ترکیبی از بررسی کیفی و ابزارهای تحلیل آماری است که باعث می‌شود رویکرد پژوهش، اثربخش و انعطاف‌پذیر باشد. (تاپر، ۲۰۰۶: ۹۴).
راو و رایت (۱۹۹۹) چهار ویژگی روش دلفی کلاسیک را به‌صورت زیر شناسایی نموده‌اند:
- گمنامی مشارکت‌کنندگان در دلفی: این ویژگی به مشارکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا نظرات خود را به‌صورت آزادانه و بدون وجود فشار اجتماعی برای هماهنگی با گروه ابراز نمایند. تصمیم‌ها بر اساس کیفیتشان موردتوجه قرار خواهند گرفت و نه بر اساس شخصی که آن ایده‌ها را ارائه نموده است.
- تکرار این خصوصیت به مشارکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا دیدگاه‌های خویش را با توجه به پیشرفت کارگروه مرحله‌به‌مرحله تعدیل نمایند.
- بازخورد کنترل‌شده، با توجه به این ویژگی، مشارکت‌کنندگان از دیدگاه‌های سایر مشارکت‌کنندگان آگاه شده و فرصتی برای پالایش و تغییر دیدگاه‌های آن‌ها فراهم می‌شود.
- تجمیع آماری پاسخ‌های گروه: این ویژگی برای محقق امکان تحلیل کمی و تفسیر داده‌ها را فراهم می‌سازد. (اسچمیدت و همکاران، ۲۰۰۷: ۷۸).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...