این مقیاس دارای ۴ مقیاس فرعی است که عبارتند از:
الف) نشانه های جسمانی: ۷ ماده را به خود اختصاص می دهد که سردرد، احساس ضعف و سستی، احساس نیاز به داروهای تقویتی و احساس داغی یا سردی در بدن را مورد بررسی قرار می دهد. سؤالات ۱تا ۷ آزمون نشانه های جسمانی را میسنجد. در این بعد ناراحتی ها ناشی از ادراک عملکرد نا سالم بدن است. این اشکال در کار سیستم عصبی خود کار و اجزاء تشکیل دهنده آن ظاهر شده و در نتیجه به صورت شکایاتی از عملکرد سیستم قلبی - عروقی، معدی - رودی، تنفسی ابزار می شوند. سر دردهای تکرار شونده و معادلهایی از اضطراب نیز از شکایات جسمانی هستند. سوالات ۱ تا ۷ پرسشنامه نشانه های جسمانی را میسنجد.
ب) علائم اضطراب: ۷ ماده را به خود اختصاص می دهد که اضطراب، بیخوابی، تحت فشار بودن و عصبانیت و دلشوره را مورد بررسی قرار می دهد. سؤالات ۸ تا ۱۴ پرسشنامه علائم اضطراب را میسنجد.
ج) اختلال در کنش اجتماعی: ۷ ماده را به خود اختصاص می دهد که توانایی فرد در انجام کارهای روزمره، احساس رضایت در انجام وظایف، احساس مفید بودن، قدرت یادگیری و لذت از فعالیتهای روزمره زندگی را بررسی می کند. سؤالات ۱۵ تا ۲۱ پرسشنامه اختلال در کنش اجتماعی را میسنجند.
د) علائم افسردگی: ۷ ماده را به خود اختصاص می دهد که احساس بی ارزشی، ناامیدی، احساس بی ارزشی بودن زندگی، افکار خودکشی و آرزوی مردن و ناتوانائی در انجام کارها را مورد بررسی قرار میدهد. سؤالات ۲۲ تا ۲۸ پرسشنامه علائم افسردگی را میسنجند.
۹-۳ شاخص های روانی:
کار هر یک از این شاخص های کلی آن است که با یک نمره سطح و با عمق وضعیت روانی فرد را از نظر آسیب شناسی روانی نشان می دهند. هر یک از این شاخص ها این کار را به صورت مجزایی نشان می دهد و جنبه های مختلفی از سایکوپاتولوژی را مشخص می کند.
۱-۹-۳ جی. اس. آی[۱۶۱]
بهترین نشانه برای سطح و یا عمق یک ناراحتی در حال حاضر می باشد و باید در بیشتر مواردی احتیاج به یک سنجش خلاصه داریم از آن استفاده کنیم جی. اس. آی اطلاعاتی در مورد تعداد علائم و شدت ناراحتی ناشی از آن را به دست می دهد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۹-۳ پی. اس. دی. آی[۱۶۲]
یک سنجش خالص از شدت ناراحتی است، یعنی یک سنجش اصلاح شده برای تعداد علائم است.
عمل آن بیشتر مانند یک سنجش پاسخ در جهت ابلاغ این که آیا بیمار افسرده علائم خود را در فرم
گزارش از خود بیشتر یا کمتر ارائه می دهد.
۳-۹-۳ پی. اس. تی[۱۶۳]
به طور ساده شمارش تعداد علائمی است که بیمار به صورت مثبت گزارش می دهد. یعنی آنهایی که خود بیمار و به دارا بودن آنها تا حدی اذهان دارد.
۱۰-۳ آموزشها و درمان رفتاری- شناختی گروهی
در ۱۲ جلسه برگزار گردید که شامل آموزشهای رفتاری، شناختی، مراحل درمان، کنترل وسوسه، خودیاری مهارت های اولیه بهبود و پیشگیری از عود و خود ارزشمندی بود. شرح این جلسات و برنامه های انجام شده در پیوست آمده است.
فصل چهارم:یافته های تحقیق
فصل حاضر دارای دو بخش آمار توصیفی و استنباطی می باشد. در بخش اول، از آمار توصیفی جهت بررسی متغیرهای جمعیت‌شناختی نمونه آماری استفاده شده است. در بخش آمار استنباطی، با تجزیه و تحلیل داده‌های گرد‌آوری شده از طریق پرسشنامه، به آزمون فرضیات می‌پردازیم که دارای اهمیت ویژه ای درنتیجه‌گیری پژوهش است. روش مورد استفاده برای تحلیل داده ها آزمون تحلیل کواریانس میباشد.
۱-۴ آماره های توصیفی و متغیر های جمعیت شناختی
جدول ۱-۴٫ آماره های توصیفی متغیر سلامت عمومی و مؤلفه های مربوط به آن به تفکیک گروه ها (N=20)

 

بیشینه کمینه انحراف استاندارد میانگین   آزمون گروه شاخص آماری
۰۰/۱۲ ۰۰/۷ ۴۲/۱ ۶۵/۹   پیش آزمون کنترل علائم جسمانی
۰۰/۱۰ ۰۰/۵ ۳۱/۱ ۵۵/۸   پس آزمون
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...