۴۶

 

۸

 

۳

 

۱۱

 

۸

 

۱

 

۶۵

 

۴۰

 

۵۰۱

 

 

 

درصد

 

۷/۶۳

 

۲/۹

 

۶/۱

 

۶/۰

 

۲/۲

 

۶/۱

 

۲/۰

 

۹/۱۲

 

۰/۸

 

۱۰۰

 

 

 

ماخذ: طرح تفصیای ویژه بافت قدیم ساری- سال ۱۳۷۹ و پیمایش میدانی پژوهشگر
با ملاحظه جدول‌ فوق که برای ۵ محله بافت قدیم شهر ساری تهیه شده‌اند، مشاهده می‌شود که غلبه کاربری مسکونی در همه زیر منطقه‌ها وجود دارد و میزان آن از ۲/۶۲ درصد در محله امامزاده یحیی تا ۸۰ درصد محله قلیچ متفاوت است.
پایان نامه
نقشه شماره (۴ ) : کاربری اراضی وضع موجود محله
۴-۴٫ شناسایی ویژگی های کالبدی محله
۴-۴-۱٫ شناسایی ساختار کالبدی – فضایی محله
ساختار کالبدی و فضایی شهر و یا محله را می توان در قالب محورها، پهنه ها و کانون هایی تبیین کرد تا شناختی جامع از کلیت آن بدست آورد.
ساختار محله آب انبارنو عمدتاً با دو محور اصلی آب انبارنو و امتداد خیام معرفی می شود در محل تقاطع این دو محور فضایی نسبتاً باز در جوار تکیه و آب انبارنو شکل گرفته است و در گذشته به نوعی مرکز محله تلقی
می شده است(عکس شماره ۱).
عکس (۴-۱): میدان محلی مقابل آب انبارنو- مأخذ: نگارنده
محله به طور کلی دارای بافت غالب مسکونی است و بخش هایی از سطح محله که متشکل از بناهای تاریخی و حرائم مربوط به آنهاست به صورت پهنه تاریخی در نظر گرفته شده است. محله فاقد فضاهای باز می باشد و دسترسی ها به صورت ارگانیک شکل گرفته و تنها نقش ارتباط و خدمات رسانی به بناهای مسکونی را ایفا می کنند.
دو کانون فعالیت مهم درمتن این محله به چشم می خورد. یکی محوطه جلوی تکیه عباس خانی است که به سبب نزدیکی به مسجد حاج مصطفی خان و ادامه بازار رونق بسیارچشم گیری نسبت به قسمت های دیگر این محله دارا می باشد. دیگری محوطه جلوی تکیه آب انبارنو است که به دلیل دور بودن از محورهای اصلی پر فعالیت شهر از درجه کیفی پایین تری برخوردار است.
علاوه بر کانون های ذکر شده تمامی لبه خیابان ها در بدنه های خارجی محله به صورت خطی دارای فعالیت های تجاری، اداری و خدماتی مقیاس شهری می باشد. (نقشه شماره ۵).
عکس (۴-۲): محوطه جلوی تکیه عباس خانی- مأخذ: نگارنده
نقشه شماره (۵)- ساختار کالبدی- فضایی محله
۴-۴-۲٫ شناسایی کیفیت ابنیه
همانگونه که نقشه کیفیت ابنیه (نقشه شماره ۶) نشان می دهد و در جدول زیر نیز آمده است ۳۶ درصد از بناهای واقع در محله نوساز، ۱۸ درصد قابل نگهداری، ۴۳ درصد مرمتی و با عمر بیش از ۳۰ سال و ۸ درصد ابنیه تخریبی است. این آمار گویای آن است که از یک طرف سطح بالایی از محله را ساختمان های قدیمی در بر گرفته که اغلب با ساختمان های ناپایدار و نامناسب برای زندگی امروز شرایط سکونت را دشوار ساخته و تهدیدی برای ساکنان آنهاست و از طرف دیگر سیمای بافت محله را نامناسب ساخته است. توجه به جدول زیر نشان می دهد درصد
پلاک های نوساز در محله پس از پلاک های مرمتی، بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است که خود گویای شکل گیری روندی از نوسازی در محله است و تمایل بالای به سکونت در این محله به واسطه مزیت ها و ویژگی های خاص محله(موقعیت استراتژیک محله نسبت به شهر، استقرار در مرکز هندسی و مرکز تجاری شهر، در بر داشتن عمده بناها و آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی و …) است.
جدول شماره (۴-۱۵): کیفیت ابنیه واقع در محله آب انبارنو- سال ۱۳۸۷

 

 

کیفیت

 

تعداد پلاک

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...