لیندا ام اور و همکاران (۲۰۱۱)

 

اعمال نفوذ قابلیت‌های بازاریابی سطح شرکت بر توسعه کارکنان بازاریاب

 

تأثیر اهرمی قابلیت‌های توسعه کارکنان بازاریابی در روابط بین قابلیت‌های بازاریابی سطح شرکت و رضایت مشتری، اثربخشی بازار و عملکرد مالی و بهبود عملکرد سازمان.

 

 

 

پااولو گوئنزیو همکاران (۲۰۰۶)

 

توسعه قابلیت‌های بازاریابی برای ایجاد ارزش مشتری از طریق ادغام بازاریابی- فروش
دانلود پایان نامه

 

ایجاد ساختار چندوجهی از اجزای مختلف به‌وسیله ادغام بازاریابی و فروش تحت تأثیر قابلیت‌های بازاریابی و دستیابی به عملکرد سازمانی برتر.

 

 

 

منبع: یافته‌های تحقیق
۲-۳-۲- مطالعات داخلی
فاریابی و همکاران (۱۳۹۰)، در مقاله «بررسی رابطه بازارمحوری و مزیت رقابتی در گروه صنایع تراکتورسازی ایران»، بیان نمودند که بازارمحوری و تأثیر آن بر مزیت رقابتی ازجمله مباحث کلیدی و مهم در مدیریت بازاریابی است. هر چه سازمان بتواند شناخت بیش‌تری از نیازهای مشتریان و هم‌چنین فعالیت‌های رقبا و عوامل تأثیرگذار بر شرایط بازار به دست آورد و این اطلاعات را در کلیه سطوح سازمان پراکنده کند، از توانایی بیش‌تری برای بقا در بازار رقابتی برخوردار خواهد بود. شرکت‌های بازار محور، دارای مزیت رقابتی در سرعت پاسخ‌گویی به نیازهای بازار و مشتریان می‌باشند. هم‌چنین در پاسخ‌گویی به فرصت‌ها و تهدیدات بازار اثربخش عمل می‌کنند. بنابراین بازارمحوری، می‌تواند تأثیر مهمی بر موفقیت سازمان که آن نیز درگرو کسب مزیت رقابتی است، داشته باشد. هدف آن مقاله، بررسی رابطه بازارمحوری و مزیت رقابتی در گروه صنایع تراکتورسازی ایران می‌باشد. نتایج آن نشان می‌دهد که از بین سه متغیر فرهنگ بازاریابی، هوشمندی بازار و قابلیت‌های بازاریابی، هوشمندی بازار بیشترین تأثیر را بر بازارمحوری دارد و از میان متغیرهای تأثیرگذار بر مزیت رقابتی، استراتژی تمایز و حرکت پیشرو، بیشترین ضرایب را به خود اختصاص داده‌اند. هم‌چنین طبق نتایج این مقاله، رابطه بین بازارمحوری و مزیت رقابتی مثبت و ضریب آن قابل توجه است. و از نتایج پژوهش استنباط شد که بازارمحوری یکی از ارکان اصلی و مهم وجود مزیت رقابتی در سازمان‌هاست.
صنوبر و همکاران (۱۳۸۸)، در مقاله‌ی «رابطه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکت‌های صادرکننده نمونه صنایع غذایی»، بیان نمودند در عصر حاضر، در شرایطی که بازاریابی نسل جدیدی از مفاهیم را مرور می‌کند، اخلاق اجتماعی در کسب‌وکار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است. مباحث سلامت انسان، آلودگی محیط‌زیست و کمیاب شدن منابع اولیه ازجمله مباحثی هستند که توجه به اخلاق اجتماعی در کسب‌وکار را توجیه می‌کنند. یکی از ابزارهای مهمی که در دنیای رقابت امروزی می‌توان برای ایجاد تمایز از رقبا و به دست آوردن مزیت رقابتی جهت بالا بردن سهم بازار از آن بهره جست، توجه به اخلاق اجتماعی در کسب‌وکار می‌باشد. در آن مقاله سعی شده است رابطه توجه به اخلاق اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکت‎ها بررسی شود و برای این منظور از مدل پژوهش الانصاری و کرن (۲۰۰۵) و الگوی پژوهش چاترجی (۲۰۰۷) استفاده شود. نتایج پژوهش نشان می‎دهد که بین توجه به اخلاق اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکت مورد مطالعه رابطه مثبت وجود دارد.
حدادیان و همکاران (۱۳۹۲)، در بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد بازار با نقش میانجی متغیر خلق ارزش برتر برای مشتری در صنایع غذایی شهرک صنعتی توس مشهد، بیان کردند که قابلیت‌های بازاریابی، فرایندهای منسجم طراحی شده جهت به‌کارگیری دانش جمعی، مهارت‌ها و منابع شرکت برای تولید و عرضه محصولات و خدمات سازگار با التزامات بازار و نیازهای رقابتی می‌باشد و قابلیت‌های بازاریابی تأثیر بسزایی در مزیت رقابتی دارد. آن‌ها تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد بازار از طریق خلق ارزش برتر برای مشتریان را مورد بررسی قرار دادند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که تأثیر مستقیم قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد بازار بیشتر از تأثیر غیرمستقیم قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد بازار از طریق متغیر واسطه خلق ارزش برتر برای مشتری می‌باشد.
نعمتی و همکاران (۱۳۹۱)، تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکت‌های کوچک و متوسط کارآفرین (مورد مطالعه: شرکت مواد غذایی تهران همبرگر) را بررسی نمودند. آن‌ها اظهار داشتند که امروزه ارائه بهترین عملکرد درزمینه‌ی‌ بازاریابی، به اساسی‌ترین دغدغه مدیران شرکت‌های تولیدی مبدل شده است و مدیران می‌کوشند تا با بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف، به عملکرد برتر دست یابند و در این راستا قابلیت‌های بازاریابی از عوامل مؤثر در دستیابی به مزیت رقابتی و عملکرد برتر برای شرکت‌ها محسوب می‌شوند. در این پژوهش با مروری بر این عوامل، تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر روی عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین بقای آن‌ها با بهره گرفتن از رویکرد معادلات ساختاری بررسی شده است. نتایج نشان‌دهنده تأثیر مثبت قابلیت‌های بازاریابی بر پیامدهای عملکردی و بقای شرکت‌های کوچک و متوسط است.
رضایی دولت‌آبادی و همکاران (۱۳۹۱)، در مقاله‌ای تحت عنوان «تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر بهبود عملکرد سازمان» بیان نمودند؛ با بهبود بیش از پیش فضای کسب‌و‌کار و ایجاد محیط شدید رقابتی در قرن بیست و یکم، حفظ سازمان برای زنده ماندن و ادامه بقا در این محیط رقابتی به فرآیندی دشوار تبدیل شده است. ازاین‌رو سازمان‌ها در تلاش‌اند تا سهم بازار جهانی خود را از طریق سرمایه‌های نامشهود سازمان (قابلیت‌های بازاریابی) افزایش داده تا عملکرد سازمانی خود را در محیط کسب‌و‌کار بهبود بخشند. تحقیق اکتشافی آن‌ها به بررسی قابلیت‌های بازاریابی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی پرداخته و بیان داشته‌اند که هدف مقاله بر روی سرمایه‌های مشهود و نامشهود سازمان به‌عنوان قابلیت‌های بازاریابی است. قابلیت‌های بازاریابی و عملیاتی می‌توانند موجب ایجاد مزیت رقابتی شده و معیارهای عملکرد کسب‌و‌کار را در ابعاد مالی (مثل فروش، حاشیه سود و بازگشت سرمایه) و غیرمالی (مثل مشتری‌گرایی، جهت‌یابی رقبا، رضایت مشتری، بهره‌وری بازار و…) بهبود بخشند.
حاجی پور و همکاران (۱۳۹۱)، در مقاله‌ای تحت عنوان «تبیین استراتژی محصول بازار و قابلیت‌های بازاریابی شرکت بر عملکرد بازار» بیان داشتند، شناخت استراتژی‌های محصول بازار چالشی جدی برای پژوهشگران حوزه مدیریت استراتژیک بازار ایجاد کرده است. این پژوهشگران نیازمند کسب اطلاعات در مورد رقبا و قابلیت‌های داخلی شرکت (قابلیت‌های بازاریابی)، جهت شناخت استراتژی‌های محصول بازار هستند. پژوهش آن‌ها به دنبال بررسی تأثیر ابعاد مختلف استراتژی محصول- بازار شامل رهبری هزینه، تمایز و قلمرو محصول-بازار بر قابلیت‌های بازاریابی شامل قابلیت‌های تخصصی‌شده و معماری بازاریابی و رابطه آن‌ها بر عملکرد بازار است. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که استراتژی‌های رهبری هزینه، تمایز و قلمرو محصول- بازار بر قابلیت‌های معماری و تخصصی‌شده بازاریابی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند و رابطه بین قابلیت‌های معماری و تخصصی‌شده بازاریابی با عملکرد بازار مثبت و معنی‌دار است.
قاضی‌زاده و همکاران (۱۳۹۰)، اثر قابلیت‌های بازاریابی و تنوع‌بخشی بر عملکرد مالی (با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها) را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها بیان داشتند، قابلیت‌های بازاریابی فرایند یکپارچه‌ای است که در آن شرکت‌ها، منابع محسوس و نامحسوس را برای درک پیچیدگی نیازهای خاص مشتریان، دستیابی به یک تمایز نسبی محصولات برای برتری رقابتی و درنهایت دستیابی به یک کیفیت برند مناسب به کار می‌برند، ازاین‌رو به‌عنوان یک منبع مهم برای افزایش مزیت‌های رقابتی یک شرکت به‌حساب می‌آید. در مطالعه آن‌ها تأثیر قابلیت‌های بازاریابی مانند هزینه‌های بازاریابی و تنوع‌بخشی، تعداد زمینه‌های فعالیت شرکت را بر عملکرد مالی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. بدین منظور در این نوشته با بهره گرفتن از تحلیل پوششی داده‌ها شرکت‌های خدماتی به دو دسته کارا و غیرکارا تقسیم شده و تأثیر هر یک از متغیرها بر عملکرد کل شرکت و عملکرد مالی شرکت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی نشان داد که بین قابلیت‌های بازاریابی و عملکرد کل شرکت و عملکرد مالی در شرکت‌های کارآ رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. تنوع‌بخشی نیز اثر منفی بر عملکرد کل شرکت و عملکرد مالی شرکت‌های کارآ دارد.
باشکوه و همکاران (۱۳۹۱)، در «بررسی تأثیر عناصر ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی بر قوت نام تجاری در صنعت بانکداری»، بیان نمودند در محیط رقابتی و متغیر امروزی، شرکت‌ها به‌منظور حفظ روابط سودآور با مشتریان، ناگزیر به استفاده از روش‌های متنوع و نوین ارتباطی هستند. تبلیغات رسانه‌ای، روابط عمومی،بازاریابی مستقیم و ابزارهای ارتقای فروش، ازجمله روش‌های ارتباطی بازاریابی هستند که برای موفقیت سازمان از طریق یک سیستم باید به‌طور مؤثر یکپارچه شوند. در این راستا مفهوم از طریق یکپارچه کردن پیام‌ها، پایگاه و موضع شرکت در (IMC) ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی بازار را مستحکم کرده و باعث توانمندی نام تجاری سازمان می‌شود. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عناصر ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی بر قوت نام تجاری در صنعت بانکداری است. یافته‌های مطالعه حاکی از آن است که تمام عناصر ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی، ازجمله تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم با سطح اطمینان ۹۹ درصد، تأثیر مثبت و معناداری بر قوت نام تجاری سازمان دارد.
امیرشاهی و همکاران (۱۳۹۱)، در «بررسی وضعیت ارتباطات یکپارچه بازاریابی و عوامل مؤثر و متأثر از آن»، بیان نمودند امروزه سازمان‌ها بیش از قبل نیازمند روش‌های مؤثر و کارآمد برقراری ارتباط با مشتریان هستند. این امر، دلیل استفاده بسیاری از شرکت‌ها از ارتباطات یکپارچه بازاریابی است. آن‌ها یاد گرفته‌اند که اصول و رویه‌های ارتباطات یکپارچه بازاریابی به ایجاد روابط با مشتریانی که برندهای تجاری سودآور را خلق می‌کنند، کمک خواهند کرد. اهمیت بررسی ارتباطات یکپارچه بازاریابی را می‌توان بدین شکل مطرح کرد: یکپارچگی و هماهنگی همه ابزارها، تکنیک‌ها و سازوکارهای آمیخته ارتباطات بازاریابی به‌منظور بهبود عملکرد برند، افزایش کارایی و اثربخشی ارتباطات بازاریابی، ایجاد هم‌افزایی در عناصر گوناگون آمیخته ارتباطات بازاریابی، جلوگیری از هدر رفت منابع مالی و صرفه‌جویی در آن‌ها با بهره گرفتن از یکپارچه کردن فعالیت‌های ارتباطی. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی می‌باشد. نتایج پژوهش نشان داد که بانک ملت در اجرای یکپارچگی چندان موفق نبوده است و با برقراری استانداردهای مشخص، ایجاد واحد مسئول برقراری یکپارچگی و هم‌چنین استفاده از افراد خبره و دانشگاهی باید بیش‌ازپیش به این رویکرد بها دهد.
در جدول ۲-۸ خلاصه‌ای از مطالعات داخلی انجام شده، ارائه شده است.
جدول (۲-۸): خلاصه مطالعات داخلی

 

 

محققین (سال)

 

عنوان تحقیق

 

نتایج مهم تحقیق

 

 

 

فاریابی و همکاران (۱۳۹۰)

 

بررسی رابطه بازارمحوری و مزیت رقابتی در گروه صنایع تراکتورسازی ایران

 

تأثیر بیشتر هوشمندی بازار از بین سه متغیر فرهنگ بازاریابی، هوشمندی بازار و قابلیت‌های بازاریابی بر بازارمحوری و تأثیر بیشتر استراتژی تمایز و حرکت پیشرو بر مزیت رقابتی و بازارمحوری به‌عنوان رکن اصلی و مهم وجود مزیت رقابتی در سازمان‌ها.

 

 

 

صنوبر و همکاران (۱۳۸۸)

 

رابطه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکت‌های صادرکننده نمونه صنایع غذایی

 

وجود رابطه مثبت بین اخلاق اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکت.

 

 

 

حدادیان و همکاران (۱۳۹۲)

 

بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد بازار با نقش میانجی متغیر خلق ارزش برتر برای مشتری در صنایع غذایی شهرک صنعتی توس مشهد

 

تأثیر بیشتر اثر مستقیم قابلیت بازاریابی بر عملکرد بازار نسبت به تأثیر غیرمستقیم قابلیت بازاریابی بر عملکرد بازار از طریق متغیر واسطه خلق ارزش برتر برای مشتری.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...