در اردیبهشت ماه ۱۳۱۳ اولین انجمن تربیت بدنی بصورت رسمی و قانونی تشکیل شد. از مهم­ترین فعالیت­های انجمن، می­توان به موارد ذیل اشاره کرد (حسینی و همکاران، ص ۱۹۱):
- تهیه کتب و مقررات ورزشی و پیشاهنگی مدرن اروپایی برای ورزشکاران ایرانی.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
- استخدام یک کارشناس تربیت بدنی از آمریکا به نام “گیپسون[۵۸]“.
- احداث یک ساختمان برای دفتر انجمن ملی تربیت بدنی در ایران.
- تربیت تعدادی ورزشکار داوطلب برای آموزش مقررات ورزشی و پیشاهنگی و رها کردن آنها در بین جوانان جهت تبلیغ و اشاعه آموخته­های خود.
- کوشش جهت شرکت در المپیک ۱۹۳۶ برلین.
- تشکیل باشگاه­های ورزشی و اردوهای تابستانی.
در سال­های ۱۳۱۴ و ۱۳۱۵ شمسی، دوره­ های چهارساله تعلیمات تربیت­بدنی زیر نظر گیپسون ایجاد شد که حدود یکصد مربی ورزش تربیت کرد و همه آنها در مدارس شهرستان­های مختلف به تدریس تربیت بدنی و ورزش پرداختند. در سال ۱۳۱۷ دانشسرای مقدماتی تربیت­بدنی پسران تأسیس شد. طی چهار دوره، هر دوره بیست الی بیست و پنج نفر فارغ­التحصیل شده و به کار تدریس ورزش در مدارس کشور پرداختند. در سال ۱۳۳۰ در دانشسرای مقدماتی اصفهان نیز، رشته تربیت بدنی دایر گشت. بعد از آن دانشگاه تهران و دانشگاه­ های مختلف به تدریس درس تربیت بدنی پرداختند. مدرسه عالی ورزش در سال ۱۳۵۱ ایجاد شد و به پذیرش دانشجو پرداخت (کریمی، ص ۱۹۵).
با مروری بر بودجه سال­های مختلف قبل از انقلاب، مشاهده می­ شود که از سال ۱۳۲۹ شمسی، به بحث تربیت­بدنی و ورزش در بودجه­ های سالیانه کشور اهمیت داده شده است. از سال ۱۳۲۹ شمسی تا سال ۱۳۴۳، بودجه­ای تحت عنوان کمک به انجمن تربیت بدنی مصوب شده بود. البته ناگفته نماند که در خلال این سال­ها، مخارج اعزام قهرمانان ایران به خارج از کشور مثل مسابقات قاره­ای در ژاپن و کشورهای دیگر در بودجه کشور دیده شده بود. از سال ۱۳۴۴ شمسی، در بوجه کشور فصلی تحت عنوان “امور جوانان، تربیت بدنی و پیشاهنگی” مشاهده می­ شود که امور مربوط به تربیت بدنی در سال ۱۳۴۴، در دو بخش تربیت بدنی در مدارس و تربیت بدنی بزرگسالان مصوب شده بود. در سال­های بعد تا پیروزی انقلاب، بودجه تربیت­بدنی شامل بودجه موارد زیر بود:
- وزرات کار و امور اجتماعی در حوزه ورزش
- سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم
- ساختمان مجموعه ورزشی آزادی
- ساختمان مجموعه ورزشی تختی
- سازمان فرهنگی ورزشی تاج
- هزینه مربوط به اعزام ورزشکاران به مسابقات مختلف جهانی و آسیایی
- هزینه مسابقات آسیایی که در تهران در سال ۱۳۵۳ شمسی (۱۹۷۶ میلادی) برگزار شد.
جدول­های (۴-۱) و (۴-۲)، بودجه تربیت­بدنی، به ترتیب در سال­های ۱۳۴۳-۱۳۲۹ و ۱۳۵۷-۱۳۴۴ را نشان می­دهد:
بوجه فصل تربیت بدنی در سال­های ۱۳۴۳-۱۳۲۹

 

سال ۱۳۲۹ ۱۳۳۰ ۱۳۳۱ ۱۳۳۲ ۱۳۳۳ ۱۳۳۴ ۱۳۳۵ ۱۳۳۶ ۱۳۳۷ ۱۳۳۸ ۱۳۳۹ ۱۳۴۰ ۱۳۴۱ ۱۳۴۲ ۱۳۴۳
مبلغ ۱۰ ۱۰ ۱۰ ۱۰ ۲۰ ۲۰ ۲۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...