امکان کنترل کامل تفاوت­های فردی شامل وضعیت روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شرکت کننده­ها نمی ­باشد.
۸٫۱٫ تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها
مجموعه ­ای از کلمات اختصاصی به کار رفته در این تحقیق می­باشند که اساس تحقیق را تشکیل می­ دهند.
۱٫۸٫۱٫ استعداد[۲۰]
مفهومی: استعداد یکی از عوامل مهم در کارایی افراد که موجب تسریع در یادگیری یک کار یا فن جدید شده و بر سطح مهارتی که فرد به دست می ­آورد تاثیر می­ گذارد(ساعتچی، مترجم، ۱۳۷۵، جلد دوم).
عملیاتی: در این تحقیق منظور از استعداد، نمره فرد در ویژگی­های بیو مکانیک(تعادل ایستا و پویا و دامنه حرکتی)، آنتروپومتریک(ساختار، اندازه، ترکیب بدن) و آمادگی جسمانی
(انعطاف پذیری مفاصل، چابکی، توان، سرعت و قدرت) است.
۲٫۸٫۱٫ استعدادیابی[۲۱]
مفهومی: فرایندی که طی آن خردسالان بر اساس معیارهایی که توسط آزمون­های جامع به دست می­آیند به سمت ورزشهایی که بیشترین احتمال موفقیت را در آن دارند هدایت می­شوند
(پلتولا، ۱۹۹۲).
عملیاتی: در این تحقیق منظور از استعدادیابی فرایندی است که طی آن نمرات برخی از
ویژگی­های بیو مکانیک(تعادل ایستا و پویا و دامنه حرکتی)، آنتروپومتریک(ساختار، اندازه، ترکیب بدن) و آمادگی جسمانی(انعطاف پذیری مفاصل، چابکی، توان، استقامت، سرعت و قدرت) محاسبه و تفسیر می­شوند.
۳٫۸٫۱٫ ورزش دو و میدانی[۲۲]
مفهومی: ورزشی است که به دو بخش دوها و میدانی­ها تقسیم شده است.

 

    1. دوها شامل(سرعت، نیمه استقامت، استقامت، ما نع و امدادی) که معیار برد در آن­ها کمترین زمان است.

 

    1. میدانی­ها شامل(پرش ها: طول، سه گام، ارتفاع. پرتاب ها: وزنه، چکش، دیسک، نیزه) که معیار برد در آنها بیشترین متراژ است(شاد مهر، مترجم، ۱۳۷۹، جلد اول).

 

عملیاتی: محقق در این مطالعه، ماده هفتگانه دو و میدانی را جهت استعدادیابی در نظر گرفته است.
۴٫۸٫۱٫ ماده هفتگانه بانوان[۲۳]
مفهومی: یکی از شاخه­ های ورزش دو و میدانی که شامل هفت ماده(۲۰۰ متر، ۸۰۰ متر، ۱۰۰ متر مانع، پرش ارتفاع، پرش طول، پرتاب نیزه، پرتاب وزنه) می­باشد(شاد مهر، مترجم، ۱۳۷۹، جلد اول).
۵٫۸٫۱٫ بیومکانیک[۲۴]
مفهومی: بیومکانیک از علوم چند منظوره است که با پرداختن به اصول فیزیکی، زیست شناختی، آدمی را در درک چگونگی حرکت موجود زنده یاری می­رساند. به بیان دیگر بیومکانیک دانشی است که برای برقراری ارتباط بین حیاط و اصول قوانین فیزیکی حاکم بر جسم، وضعیت پویا و ایستا و نیروهای داخلی و خارجی مؤثر بر بدن موجود زنده(انسان) را بررسی می­ کند(صادقی، ۱۳۸۷).
پایان نامه
عملیاتی: در این تحقیق منظور از ویژگی­های بیومکانیک دامنه حرکتی(فلکشن شانه، هایپر اکستنشن شانه، آبداکشن شانه، فلکشن آرنج، فلکشن ران، هایپر اکستنشن ران، آبداکشن ران، فلکشن زانو)، تعادل ایستا و تعادل پویا است.
۶٫۸٫۱٫ آنتروپومتریک[۲۵]
مفهومی: آنتروپومتریک به علم اندازه گیری نسبتها و ترکیب بدن گفته می­ شود(صادقی، ۱۳۸۷).
عملیاتی: در این تحقیق منظور از ویژگی­های آنتروپومتریک ابعاد بدن، ساختار، اندازه
(وزن، قد، فاصله زائده آخرمی تا زمین(ایستاده)، فاصله زانو تا زمین(ایستاده)، طول بازو، طول ساعد، طول ران، طول ساق، طول پا، پهنای شانه ها، پهنای تنه از سطح نوک سینه ها، پهنای تنه از سطح ناف، پهنای تنه از سطح لگن، قطر مچ دست، قطر قوزک ها، محیط تنه از سطح نوک سینه ها، محیط تنه از سطح ناف، محیط تنه از سطح لگن، محیط ران در قسمت میانی، محیط زانو، بیشترین محیط ساق، بیشترین محیط بازو، محیط آرنج، بیشترین محیط ساعد، محیط مچ دست، محیط مچ پا، عضلات سه سر، تحت کتفی، فوق خاری و ساق) است.
۷٫۸٫۱٫ آمادگی جسمانی[۲۶]
مفهومی: مجموعه ­ای از ویژگی­های ذاتی و اکتسابی که توانایی اجرای فعالیت بدنی را تعیین
می­ کند(علیجانی، ۱۳۸۱).
عملیاتی: در این تحقیق منظور از ویژگی­های آمادگی جسمانی سرعت(دوهای۳۰ متر و ۶۰ متر)، استقامت(۱۲دقیقه مسافت طی شده به مایل)، چابکی(دوی ۹×۴ متر رفت و برگشت)، توان پاها (پرش عمودی سارجنت)، قدرت(بارفیکس) و انعطاف پذیری تنه است.

فصل دوم

(ادبیات و پیشینه تحقیق)
یکی ازمساﺋل اساسی در هر مطالعه تحقیقی، بررسی نظری موضوع تحقیق و نگاهی جامع به سوابق پژوهشی مرتبط با موضوع مورد نظر است. از این رو در بخش مبانی نظری این فصل، مفاهیم بنیادی، کلیدی و کاربردی تحقیق، به تفصیل مورد برسی قرار می­گیرند و در بخش پیشینه­ی تحقیق، مطالعاتی که در گذشته انجام گرفته­اند و به نوعی با موضوع تحقیق ارتباط دارند، ذکر خواهد شد.
۱٫۲٫ مبانی نظری
مبانی نظری، شامل تعاریف و تاریخچه­ استعدادیابی، شاخص­ های بیومکانیک، آنتروپومتریک و آمادگی جسمانی، ورزش دو و میدانی، ماده هفتگانه، می­باشد.

 

    • استعداد

 

برخی لغتنامه­ها استعداد را یک توانایی طبیعی ویژه می­داند که ظرفیت فرد را برای موفقیت در عملکرد آدمی تشکیل می­دهد. به طوری که مشاهده می­ شود در این تعریف صحبتی از ورزش به میان آورده نشده است. همچنین استعداد موجب تسریع در یادگیری یک کار یا فن جدید شده و بر سطح مهارتی که فرد به دست می ­آورد تاثیر می­ گذارد. استعداد یکی از عوامل مهم در کارایی افراد است (ساعتچی، مترجم، ۱۳۷۵، جلد دوم). در حالی که پورتمن[۲۷] در سال ۱۹۹۴ در مقاله­ای تحت عنوان “استعدادیابی” فرد مستعد را کسی می­داند که دارای یک استعداد غیر معمول برای یک فعالیت ویژه مانند فعالیت ورزشی، صنعتی یا هنری است (علیجانی، ۱۳۸۱).

 

    • استعداد ورزشی[۲۸]

 

هو و همکارانش (۱۹۹۸) استدلال کردند که استعداددارای چندین مشخصه است. استعداد را
می­توان با مشخصه­هایی که ارثی[۲۹] و تا حدی ذاتی[۳۰] هستند، توصیف کرد. استعداد در سنین پایین نمی­تواند آشکار شود، اما برخی شاخص ­ها در آینده وجود خواهند داشت که افراد تمرین کرده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...