- انتخاب
نشانه گیری شکار و چکاندن ماشه .یعنی انتخاب اصولی ترین و منطقی ترین راه حل
- اجرا
پیگیری – ارزشیابی و بررسی مسائل پیش بینی نشده و رسیدن به مشکلات تازه
۳- طولابی در سال ۱۳۸۱ در پژوهشی تحت عنوان مشارکت و تصمیم گیری به این نکته اشاره می کند که مشارکت در تصمیم گیری به عنوان جنبه های انسانی در یک سازمان عمدتا به عنوان وسیله ی مناسبی برای برانگیختن ، افزایش کارایی کارکنان و تغییر وضع موجود به کار می روند .
پایان نامه - مقاله - پروژه
وی در این تحقیق مفهوم مدیریت و تصمیم گیری را مترادف دانسته وفرایند مدیریت در یک سازمان را در فرایند تصمیم گیری سازمانی خلاصه می کند . وی معتقد است تصمیم گیری یک فرایند سازمانی است که به موجب آن کوشش سازمان یافته ی خود محوری مدیران کاهش می یابد و تصمیم گیری سازمانی جایگزین آن می شود وی در این تحقیق مراحل تصمیم گیری را در پنج مرحله می داند :
-وجود مشکل یا مسئله ای که در راه رسیدن به هدف یا انجام اموری مانع ایجاد کرده است در این مرحله از فرایند تصمیم گیری تلاش می شود تا مشکل اصلی و واقعی شناخته شده و به درستی تعریف شود .
- تفکر ، جستجو ومشورت برای یافتن راه حل های ممکن درجهت حل مشکل است .دستیابی به راه حل ها می تواند بر گرفته از تجربه های عملی مدیران ، کارکنان ، مشاوران واستناد به اطلاعات و آمار در دسترس باشد . هر چه برای حل یک مشکل راه حل های بیشتری ارائه شود احتمال دستیابی به انتخاب بهتر افزایش می یابد .
- بررسی و ارزیابی راه حل های یاقت شده در این مرحله انجام می گیرد .پس از شناسایی راه حل ها به منظور دست یابی به مناسبترین آنها ، تصمیم گیرنده ابتدا باید ملاک ها و معیارهای مورد نظر خود ویا افرادی ذی نفع را بالحاظ نمودن ارزش وامتیاز هر معیار مشخص نموده سپس به وسیله ی معیار های موجود راه حل ها را مورد سنجش قرار دهد .
- در این مرحله از فرایند تصمیم گیری ، ارزش و امتیاز هر کدام از راه حلها تعیین و نتایج مثبت و منفی هر یک ار آنها مشخص می شود . هر راه حل با توجه به نتایجی که از آن حاصل می شود با سایر راه حل ها مقایسه شده و مناسب ترین راه حل انتخاب می شود
- مرحله نهایی در فرایند تصمیم گیری اجرای تصمیم انتخاب شده و ارزیابی نتیجه حاصل از اجرای تصمیم است . در صورت موفقیت آمیز بودن تصمیم ، اجرای آن ادامه می یابد و در صورت ناموفق بودن به عنوان یک مسئله در آغاز فرایند تصمیم گیری قرار می گیرد
۴- پیری در سال ۱۳۷۳ در پژوهشی با عنوان تصمیم گیری و مراحل آن در مدیریت آموزشی تصمیم گیری را در اداره امور سازمانها بسیار مهم معرفی کرده است .
به عقیده وی ،تصمیم گیری در برنامه ریزی ، سازماندهی ، راه اندازی ، نظارت و کنترل وارزشیابی ودر تمام افعال و اعمال مدیریت مورد نیاز است و جزء اصلی و رکن اساسی محسوب می شود .
به طور کلی ، فرایند تصمیم گیری را شامل مراحل ذیل می داند :
- تشخیص و تعریف مسئله یا مشکل
معمولا اولین قدم برای اتخاذ تصمیم ، تشخیص و تعریف مسئله است .
- تعییین راه حل های گوناگون برای حل مشکل
گام دوم از فرایند تصمیم گیری ،تدارک و تهیه صورت مفصلی از راه حلها ی مربوط به انجام دادن عمل است که به نظر می رسد بتوان برای حل مسئله مورد نظر از آنها استفاده کرد .
- تعیین معیار برای ارزشیابی و تجزیه و تحلیل راه حل ها
مرحله سوم ، انتخاب معیار برای سنجش و ارزشیابی راه حل های ارائه شده است برای اینکه راه حل ها با هم سنجیده شوند ، لازم است آنها را از طریق معیار هایی مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار دهیم
- تجزیه وتحلیل وارزشیابی راه حل ها
ارزشیابی و تجزیه و تحلیل راه حل ها ، از طریق بررسی نتایج حاصل ار آنها صورت می گیرد.هر راه حل با توجه به نتایجی که از آن نصیب سازمان می شود ،با سایر راه حل ها مقایسه می گردد واولویت راه حل ها تعیین می شود
- انتخاب راه حل اصلح ( اتخاذ تصمیم )
مرحله نهایی در فرایند تصمیم گیری ، انتخاب راهی از میان راه های گوناگون و ارائه بیانیه تصمیم است
۵- میر کمالی در سال ۱۳۷۱ در مقاله ای تحت عنوان فرایند تصمیم گیری در سازمانهای آموزشی مراحل تصمیم گیری را از دید سایمون اینگونه مطرح می کند :
مرحله اول :
یافتن فرصتهایی برای تصمیم گیری – مدیر با مشکلی روبه رو می شود ودرشرایطی قرار می گیرد که باید ضرورتا راه حلی برای مشکل پیدا کند
مرحله دوم
یافتن رشته ها یا دوره هایی از عمل فرد در این مرحله یک دسته از فعالیتهارابرای حل مسئله مناسب می داند
مرحله سوم
انتخاب یک عمل یا راه از میان رشته ها یا دوره های عمل - پس از مقایسه تمام راه ها یا فعالیتها، مدیر یا تصمیم گیرنده آنراهی که از همه منطقی تر وقابل قبول تراست را انتخاب می کند
مرحله چهارم
ارزشیابی از انتخابهای گذشته - در این مرحله ،پس از آن که راه یا عمل انتخاب شده به عنوان تصمیم به اجرادر آمد ، تصمیم گیرنده باید نتایج مثبت ومنفی آن را مورد بررسی قرار دهد وآنها را با اهداف اساسی خود مقایسه کند
۶- احمدی در سال ۱۳۸۶ در مقاله ای تحت عنوان تصمیم گیری رویکرد ها وتکنیکها ، در مسائل تصمیم ، پنج فعالیت تفکر ارزشی درست مانند تفکر گزینه ای دانسته است با این تفاوت که چگونگی هدایت وپیشبرد وهمچنین ترتیب آنها کاملا متمایز است .وی در این تحقیق مراحلی را برای تصمیم گیری عنوان کرده است که به ترتیب شامل :
۱- تشخیص مساله تصمیم
۲- شناسایی گزینه ها
۳- تعیین ارزشها
۴- ارزیابی گزینه ها
۵- انتخاب یک گزینه
۷- مل.دومنیک در سال ۲۰۰۹ میلادی در تحقیقی با عنوان :
Practical Wispom in the Managerial Decision-making Process
در باره مسائل مهم تصمیم گیری از جمله مراحل تصمیم گیری برای حل یک مشکل به بیان نظریات خود پرداخته است که بنا به ضرورت این تحقیق مراحل یاد شده برای یک تصمیم عقلایی را بیان می کنیم :
۱٫Setting managerial objectives.
۲٫Searching for alternatives
۳٫Comparing and evaluating alternatives
۴٫The act of choice
۵٫Implementing the decision
۶٫Follow-up and control
نارسائیهای مطالعات انجام شده د ارتباط باوظایف مدیریت و تصمیم گیری
در مطالعات انجام شده وظایف مدیران بیشتر در پنج دسته مورد بحث قرار گرفته و به طور کلی به این مطلب اشاره شده است که ارتباطی بین آگاهی مدیران از ظایف مدیریت ونحوه تصمیم گیری مدیران وجود دارد اما در هیچ یک از تحقیقات به جزئیات اشاره نشده است و از تصمیم گیری ، به عنوان یکی از وظایف مدیران اشاره شده است درحال که باید به تصمیم گیری از دیدی دیگر نگاه کرد وآن را با وظایف مدیریت یکی ندانست .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...