یکی از مسائل شایسته توجه پس از پردازش در زمینه طبقه بندی کاربری اراضی از روی تصاویر ماهواره ای، ارزیابی دقت طبقه بندی است. این کار با بهره گرفتن از یکی از روش های جمع­آوری داده ها، بدون اینکه توجهی به نتایج طبقه بندی شود، صورت می گیرد. برای این منظور با بهره گرفتن از داده های با قدرت تفکیک بالای Google Earth به پهنه بندی منطقه مورد مطالعه پرداخته شده است. برای ارزیابی دقت هر کاربری، از فرمول ((تعداد کل کاربریها +۱)) که برابر ۵ نمونه در این پژوهش برای هر کاربری می باشد، استفاده شده است. در نهایت جهت ارزیابی دقت، نتایج به نرم افزار IDRISI انتقال یافته و با تصویر پردازش شده مورد نظر مقایسه گردید و میزان دقت کاربریها به شرح زیر بدست آمده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول (۵-۱۱)رارزیابی دقت طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

 

نوع کاربری اراضی ساخته شده پوشش گیاهی اراضی بایر اراضی آبی کل
دقت ارزیابی ۹۵% ۹۳% ۹۶% ۸۹% ۹۵%

 

 

        1. تعیین اراضی مناسب جهت توسعه آتی شهر

       

       

 

کاربری اراضی ، اثرات خارجی بر روی یکدیگر دارند. این تاثیرات می ­تواند مثبت یا منفی باشد.اثرات مثبت منجر به افزایش کارایی، در حالی که اثرات منفی به کاهش کارایی منجر می­ شود و کاهش ارزش کاربری اراضی را به دنبال خواهد داشت که به ایجاد ناسازگاری میان کاربری­های مختلف خواهد انجامید(Taleai, 2007: 376). بر این اساس می­توان گفت که یکی از اساسی‌ترین زمینه مطالعات در مکانیابی، به برنامه‌ریزی نحوۀ استفاده از اراضی و تهیه نقشه کاربری زمین، باز می‌گردد. منظور از برنامه‌ریزی نحوه استفاده از اراضی، انجام مطالعات جامع و فراگیر در زمینه تعیین موقعیت هر یک از کاربری‌ها است. در این مورد باید نسبت به تدوین ساختار فضایی و سلسله مراتب استقرار حیات و فعالیت و خدمات اقدام نمود و جایگاه هر فعالیت را به نسبت سطح نیاز و توان‌های طبیعی و اقتصادی و اجتماعی تحت برنامه‌ریزی قرار داد (شیعه، ۱۳۸۰: ۸۱)؛ بدین منظور جهت مشخص نمودن پهنه های مناسب گستزش شهر بندر ترکمن پس از تبیین معیارهای ارزیابی و تبدیل آن‌ها به مقیاس‌های قابل مقایسه و استاندارد ،وزن و اهمیت نسبی هر یک از آن‌ها در رابطه با هدف مورد نظر تعیین گردید.

 

    •  

 

 

 

            1. شناسایی متغیرها و معیارهای ارزیابی

           

           

       

       

 

در انتخاب معیارهای ارزیابی، قاعده عمومی بر این است که این معیارها را باید در ارتباط با وضعیت مسأله تعیین کرد. واضح است که مجموعه معیارها، به سامانه­ی خاص مورد تحلیل وابسته است. به عبارت دیگر مجموعه ­ای از معیارهای ارزیابی به تبع یک مسأله خاص تعیین می­شوند و تعداد معیارهای ارزیابی به خصوصیات مسأله­ تصمیم ­گیری بستگی دارد. همچنین مجموعه ­ای از معیارهای ارزیابی برای یک مسئله تصمیم ­گیری خاص، ممکن است از طریق بررسی ادبیات مربوطه، مطالعات تحلیلی و پیمایشی و عقاید و آراء افراد حاصل شده باشد (مالچسفکی، ۱۹۵:۱۳۸۵). برای تعیین اراضی مناسب جهت توسعه آتی شهر بندرترکمن ،لایه­ های مورد نیاز از جمله کاربری اراضی، شیب، پوشش گیاهی ،شبکه­ ارتباطی ، رودخانه،جهت شیب،نقاط روستایی، سیلاب وارتفاع با بهره­ گیری از نقشه توپوگرافی ۱:۵۰۰۰۰ اسکن شده سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به صورت مجزا در محیط نرم­افزار ArcGIS10ترسیم شدند. نقشه شیب و جهت شیب نیز از روی نقشه DEM تهیه شدند.

 

    •  

 

 

 

  •  
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...