۶۷/۳۰

 

۵۸/۰

 

P3*P6

 

 

 

۱۹/۲۶

 

۸۱/۵۰

 

۷۵/۰

 

P8*P9

 

۳۴/۳-

 

۸۷/۱۵

 

۵۵/۰

 

P3*P7

 

 

 

۳۳/۷

 

۲۳/۱۵

 

۷۶/۰

 

P8*P10

 

۹۳/۱۸

 

۴۳/۴۶

 

۵۱/۰

 

P3*P8

 

 

 

۰۴/۳۳-

 

۷۷/۱۹-

 

۸۰/۰

 

P9*P10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری کلی
نتایج حاصل از ترکیب پذیری عمومی نشان داد که والدین P4،P5، وP7 ترکیب پذیری خوبی برای افزایش و کاهش صفات دارند و می توان از آنها دربرنامه های اصلاحی استفاده کرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
نتایج مقادیر ترکیب پذیری خصوصی نشان داد که تلاقی P1*P2 دارای بیشترین ترکیب پذیری خصوصی در صفات عملکرد و تعداد طبق در بوته بودند.همچنین تلاقی P2*P4 بیشترین ترکیب پذیری را در صفات ارتفاع تا اولین شاخه فرعی و ارتفاع کل داشتند.
ترکیب والدین P3*P4 بیشترین میزان HHP برای صفات تعداد روز تا شروع گلدهی و ارتفاع تا اولین شاخه فرعی را دارند.بیشترین میزانHPH در بین تمامی صفات مربوط صفت ارتفاع تا اولین شاخه فرعی در تلاقی P4*P6 (۹۷/۸۳-) می باشد.همچنین بیشترین میزان HHP در رابطه با صفت عملکرد مربوط به تلاقی P2*P8 به مقدار (۲۰/۶۹) بود.
در تمامی صفات با توجه به معنی دار شدن GCA و SCA هر دو اثرات افزایشی و غیر افزایشی نقش دارند.که با نتایج (پهلوانی و همکاران ۱۳۸۳) تا حدودی مطابقت دارد.بنابراین با توجه به نقش توام اثرات افزایشی و غیر افزایشی از روش انتخاب و و روش های مبتنی بر تولید هیبرید از این ژنوتیپ ها استفاده کرد.
با توجه به اینکه خط رگرسیون برای صفات تعداد روز تا متوسط گلدهی، تعداد طبق در بوته، و ارتفاع کل، نمودار کواریانس نتاج- والد را در قسمت بالای منحنی قطع شده است. این صفات بیشتر تحت تاثیر اثرات افزایشی قرار دارند بنابراین این لاین ها ظرفیت بالایی برای استفاده در پروژه های اصلاحی دارند و از این ژنوتیپ ها می توان برای انتقال این صفات استفاده کرد..
بیشترین همبستگی بین میزان هتروزیس و فاصله ژنتیکی بر اساس مارکر های مولکولی ISSR مربوط به صفت عملکرد (** ۳۰ r= )می باشد . که همبستگی قابل قبولی برای این صفت می باشد اما برای سایر صفات همبستگی معنی داری مشاهده نشد.
مقایسه دندروگرام های حاصل از داده های صفات مورفولوژیک و داده های مولکولی حاصل از مارکر های ISSR نشان می داد که شباهت زیادی به یکدیگرندارند بطوریکه فقط والد های Pو Pدر هر دو کلاستر در یک گروه قرار دارند و بقیه والدین در گروه های مختلفی قرار گرفته اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...