۱۹,۴۵۶٫۸۰

 

۵۰٫۳۰%

 

تالس

 

۹

 

 

 

۲۱,۹۶۸٫۴۰

 

۴۹٫۶۰%

 

فین‏مکانیکا

 

۱۰

 

 

 

همان‏طور که در جدول بالا مشخص است، شرکت‏هایی مانند بوئینگ، ایرباس، یونایتد تکنولوژی، تالس و فین‏مکانیکا با این‏که جزو سودآورترین شرکت‏های دفاعی هستند اما تنها در حدود ۵۰% سودشان حاصل از فروش تجهیزات دفاعی بوده است و باقی سود‏شان از بخش‏های تجاری غیرنظامی بوده است. برای مثال شرکت بوئینگ هم به تولید هواپیمای غیرنظامی می‏پردازد و هم جنگنده تولید می‏کند. ربات‏ها و سیستم‏های بی‏سرنشین نیز همین‏گونه هستند، هم برای اهداف نظامی تولید می‏شوند و هم برای اهداف غیرنظامی.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۲-۷-۲ نقش مؤسسه در مبادلات فناوری ودجا
در اجرای ماده ۷ قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۸/۵/۱۳۶۸ مجلس شورای اسلامی، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی آموزش و پژوهش جهت ارتقای سطح علوم و فناوری دفاعی و نیل به خودکفایی در صنایع نظامی تشکیل گردیده است: برخی وظایف مؤسسه به شرح زیر است (اساس‏نامه موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی تصویب ۸/۱۰/۱۳۷۰ کمیسیون امور دفاعی مجلس) :
هدایت و هماهنگ نمودن و تأیید اعتبارات مورد نیاز امور تحقیقات صنعتی نظامی نیروهای مسلح و سازمان‌های وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و بهره‌گیری از امکانات تحقیقاتی، آموزشی و صنعتی آن‌ها و پشتیبانی علمی، فنی و اطلاعاتی آن‌ها در زمینه تحقیقات صنایع نظامی.
تهیه و تدوین استانداردهای اقلام و مصنوعات نظامی کشور.
کسب آگاهی از پیشرفت‌های حاصله در صنایع نظامی و شناخت سیستم‌های تسلیحاتی و تجهیزات نظامی پیشرفته در جهان از طریق برقراری ارتباطات لازم با مراکز و مؤسسات اطلاعاتی، علمی، پژوهشی و صنعتی ذی‌ربط در داخل و خارج از کشور.
به‌کارگیری و مصرف درآمدهای اختصاصی حاصله از ارائه خدمات و دستاوردهای تحقیقاتی خود پس از واریز به حساب خزانه و دریافت صد در صد آن‌ها در حدود اعتبارات مصوب با تصویب رییس هیئت‌امنا در جهت گسترش امکانات و توسعه فعالیت‌های موسسه.
همکاری با مؤسسات دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی در زمینه آموزش، پژوهش، توسعه و انتقال هرگونه فناوری قابل‌استفاده در صنایع نظامی.
اداره و تأسیس مراکز تحقیقاتی و آموزی و پژوهشکده‌های موجود و مورد نیاز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های وابسته با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
با توجه به ظرفیت قانونی فوق مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی به منظور تقنین مالی و معاملاتی تحقیقات و فناوری دفاعی مبادرت به تنظیم آئین­نامه­ای نموده است که از طرف ستاد کل نیروهای مسلح بعنوان مبنای قانونی مالی در این حوزه برای نیروهای مسلح مورد تأکید قرار گرفته است.
آئین­نامه مالی معاملاتی مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی
برخی از مفاد این آئین­نامه ارتباط نزدیکی با ایجاد زیرساخت‌های فن­بازار دارد در این قسمت ارائه می­گردد:
ماده ۶ اختراع، اکتشاف و نوآوری‌ای مورد حمایت این آیین‌نامه قرار خواهد گرفت که یک یا چند مورد از موارد ذیل دارا باشد:
۱-۶) قابلیت کاربری دفاعی داشته باشد.
۲-۶) نتایج برجسته و قابل توجهی داشته باشد.
۳-۶) توان دفاعی و امنیتی کشور را افزایش دهد.
۴-۶) قبلاً در کشور به ثبت نرسیده باشد.
۵-۶) در کمیسیون به تصویب رسیده باشد.
فصل سوم آئین­نامه - حقوق و امتیازات مخترعین، مکتشفین و نوآوران
ماده ۷ حقوق ناشی از اختراع، اکتشاف و نوآوری منحصراً به مخترع، مکتشف یا نوآور تعلق دارد. اگر دو یا چند شخص مشترکاً اختراعی کرده باشند و یا اکتشاف و یا نوآوری داشته باشند، حقوق ناشی از آن‌ها مشترکاً به آنان تعلق خواهد داشت.
تبصره- تعیین سهم هر یک از اشخاص نسبت به حقوق ناشی از اختراع، اکتشاف و یا نوآوری بر عهده کمیسیون است.
ماده ۸حقوق مادی ناشی از اختراع، اکتشاف و یا نوآوری، با صدور معرفی‌نامه و تعیین مبلغ حمایت مادی از طرف کمیسیون برای موسسه از محل صندوق ویژه حمایت از اختراعات پرداخت می‌شود.
تبصره۱- صندوق ویژه حمایت از اختراعات با تأمین میزان مشخصی از بودجه سازمان‌های دفاعی در بودجه سالیانه موسسه ایجاد می‌شود.تعیین میزان بودجه سازمان‌ها و مراجع ذی‌ربط برای تأمین مالی حساب ویژه حمایت از اختراعات بر عهده کمیسیون است.
تبصره۲- تشخیص کمیسیون در خصوص میزان مبلغ حمایت از مخترع، مکتشف و یا نوآور برای صندوق لازم‌الاجرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است.
ماده۹- در صورتی که اختراع، اکتشاف و نوآوری دارای جنبه نظامی – امنیتی و جنبه غیرنظامی – غیر امنیتی باشد، صاحب اختراع اکتشاف و نوآوری می‌تواند جنبه غیرنظامی- غیر امنیتی آن را طبق قوانین جاری کشور به ثبت برساند مشروط بر اینکه اسرار نظامی- امنیتی،اختراع، اکتشاف و یا نوآوری را افشا ننماید. تشخیص این امر بر عهده کمیسیون می‌باشد.
تبصره ۱- درصورتی‌که اختراع یا اکتشاف و یا نوآوری متضمن تقویت بنیه دفاعی و امنیتی کشور بوده و یا افشاء آن باعث ورود هرگونه خسارات به سیستم و یا توان دفاعی کشور شود بایستی قبل از هرگونه اقدام برای ثبت مراتب به کمیسیون ارجاع گردد.
تبصره ۴- در صورت تشخیص کمیسیون، مبلغی بابت جبران خسارت (بازار عادی یا دو منظوره) به مخترع، مکتشف یا نوآور اعطاء می‌شود.
ماده ۱۰- اختراع، اکتشاف و نوآوری که در سازمان‌های دفاعی حاصل می‌شود حقوق ناشی از آن مشترکاً به سازمان و مخترع یا مکتشف یا نوآور حسب مورد تعلق خواهد گرفت.
تبصره ۱- درصد حقوقی که در این‌گونه موارد به اشخاص حقیقی تعلق می‌گیرد توسط کمیسیون موضوع ماده ۱۳ تعیین می‌گردد. اما میزان آن کمتر از ۱۰% ارزش اقتصادی یا ارزش انحصاری ثبت اختراع، اکتشاف و نوآوری نخواهد بود.
تبصره ۲- در صورتیکه بیش از یک نفر و با نسبت‌های مساوی و یا متفاوت در این‌گونه اختراعات، اکتشاف و یا نوآوری‌ها حق داشته باشند، میزان و نسبت حقوق افراد توسط کمیسیون موضوع ماده ۱۳ تعیین خواهد شد.
تبصره ۳- برای مخترعین، مکتشفین و نوآوران شاغل در سازمان‌های دفاعی به ازاء اختراع، اکتشاف و نوآوری و به میزان تأثیر آن در افزایش توان دفاعی یا امنیتی کشور و ارزش اقتصادی آن علاوه بر حقوق مادی مصرح در این آیین‌نامه ممکن است مواردی نظیر امتیازات ذیل در نظر گرفته شود:
درجه، نشان و ارشدیت
اعطای بورسیه تحصیلی
فرصت‌های مطالعاتی
مزایای مستمر
بازدید از نمایشگاه‌هایی صنعتی و دفاعی خارج از کشور نوع، میزان و نحوه اهداء پاداش و روش انجام آن به تصویب کمیسیون خواهد رسید.
ماده ۱۱اختراع، اکتشاف و نوآوری که خارج از سازمان‌های دفاعی توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی حاصل می‌شود و کاربرد خاص دفاعی، انتظامی و اطلاعاتی داشته باشد، در ازاء پرداخت ارزش اقتصادی یا ارزش انحصاری کارشناسی شده آن به اشخاص مزبور، به قطب صنایع دفاعی مربوطه واگذار می‌شود. موسسه هماهنگی لازم جهت انتقال اختراع، اکتشاف‌ و نوآوری و پرداخت حقوق مالک آن را انجام خواهد داد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...