تقسیم ناحیهای برگزیده به چند قسمت
تقسیم اعضای تیم جستجوگر به چند گروه
تخصیص هر گروه جستجو در یک قسمت
جمع اوری وآنالیز مقادیرعملکرد بدست آمده از گروه های جستجو
آیا شرط شروع مجدد برقرار است؟
پایان
بله
خیر
انتخاب ناحیه های برگزیده
آیا شرط توقف برقرار است؟
بله
خیر
شکل ۴-۱ فلوچارت الگوریتم جستجوگر تکاملی

تکرار اول

۱
۲

۱
۱
۲
۲
۱
۲
تکرار دوم
تکرار سوم
تکرار چهارم
شکل ۴-۲ نحوه حرکت جستجوگرها در ناحیه جواب
برای درک بهتر روند تکاملی این الگوریتم شکل ۴-۲ را در نظر بگیرید. ناحیه جوابی با ۲ متغیر وجود دارد. تعداد جستجوگرها ۱۲ نفر است. تعداد ناحیه های برگزیده ۲ در نظر گرفته شده است. یعنی در هر مرحله ۲ ناحیه برتر انتخاب و به مرحله بعد می رویم. تعداد ناحیه های خرد شده بدست آمده از هر ناحیه برگزیده نیز ۲ در نظر گرفته شده است. در تکرار اول ناحیه کلی جستجو به دو قسمت تقسیم می شود و دو گروه ۶ نفره جستجو به هر یک از این قسمتها تخصیص داده می شود.
پایان نامه - مقاله
بعداز عملیات جستجو، قسمت ها را بر اساس نتایج بدست آمده رتبه بندی می کنیم. اعداد درون هر ناحیه رتبه آن ناحیه بر اساس نتایج تیم جستجو است. یعنی در تکرار اول ناحیه سمت راست نسبت به ناحیه سمت چپ نتیجه بهتری داشته است. از میان قسمت ها دو قسمت برتر به عنوان قسمت های برگزیده در نظر گرفته می شود. در این مرحله چون تعداد کل قسمت ها برابر دو است همین دو ناحیه به عنوان ناحیه برگزیده انتخاب می شود.
در تکرار دوم هر کدام از ناحیه های برگزیده به دو قسمت کوچکتر تقسیم می شود. حال ۴ ناحیه برای جستجو وجود دارد. بنابراین ۳ جستجوگر به هر قسمت تخصیص داده می شود. عملیات جستجو انجام می شود و قسمت ها را بر اساس نتایج رتبه بندی می کنیم. ۲ ناحیه برتر را به عنوان ناحیه های برگزیده در نظر می گیریم و این روند را تا برقراری شرط توقف ادامه می دهیم.
در هر مرحله ای که باشیم در صورت برقراری شرط شروع مجدد الگوریتم به تکرار اول بر خواهد گشت. این ساختار باعث می شود تا یک روند متعادل در همگرایی به سمت جواب بهینه به وجود بیاید. در بسیاری از الگوریتم ها، سرعت همگرایی جواب ها بسیار زیاد است که این امر باعث می شود در بعضی از موارد الگوریتم ها برای حرکت به سمت جواب بهینه دچار مشکل شوند.
نتایج بدست آمده از مسائل مختلف نشان می دهد که ناحیه های برگزیده دیگر حتما در کنار بهترین ناحیه برگزیده قرار نمی گیرند. این که در این مثال فرضی همواره ناحیه برگزیده ۲ در نزدیکی ناحیه برگزیده ۱ بوده است به صورت اتفاقی است و در مورد همه مثال ها لزوما این اتفاق رخ نمی دهد.
الگوریتم جستجوگر تکاملی دارای ۲ حلقه اصلی و فرعی است.
حلقه اصلی شامل انتخاب ناحیه های برگزیده، تقسیم آن ها و تخصیص جستجوگر ها به هر ناحیه می شود.
حلقه فرعی شامل حرکت تیم جستجوگر در ناحیه که برایش تعیین شده است می باشد.
برخی از پارامتر های استفاده شده در این الگوریتم به شرح زیر است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...