در فاکتور دوم، بالاترین ضریب با وزن مثبت به ترتیب متعلق به شاخص های ارزش زایی(۹۷۷/۰)، نسبت ستانده به داده (۹۶۶/۰) و شاخص نسبت درآمد بر هزینه (۶۳۸/۰) می باشد. بنابراین براساس فاکتور دوم، شاخص های فوق الذکر، بهترین شاخص جهت شناسایی فعالیت های سودآور استان بر اساس کد آیسیک دو رقمی می باشند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
با ملاحظه ماتریس نمره عاملی بر اساس فاکتور دوم، به ترتیب فعالیت های صنعتی تولید منسوجات (کد ۱۷)، تولید مواد و محصولات شیمیایی (کد ۲۴)، تولید چوب و محصولات چوبی (کد ۲۰) و تولید محصولات کانی غیرفلزی (کد ۲۶) با اختلاف نسبتاً زیادی در مقایسه با سایر فعالیت های صنعتی استان، رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده اند. بنابراین بر اساس فاکتور دوم، این چهار فعالیت از بالاترین میزان سودآوری در استان برخوردار می باشند. کمترین نمره عاملی، به ترتیب مربوط به فعالیت های صنعتی، تولید فلزات اساسی (کد ۲۷)، صنایع مواد غذایی و آشامیدنی (کد ۱۵) و تولید کاغذ و محصولات کاغذی (کد ۲۱) می باشد که بیانگر این است که براساس فاکتور دوم فعالیت های فوق از کمترین میزان سودآوری در مقایسه با دیگر فعالیت های همگن استان برخوردار می باشند. درحال حاضر بعد از انجام تجزیه و تحلیل فاکتور ها در ادامه تحلیل، با به کار گیری روش تاکسونومی و استفاده از ماتریس نمره عاملی به رتبه بندی فعالیت های همگن استان می پردازیم: در شروع کار رتبه بندی، مقادیر سرمشق توسعه (  ) را برای تک تک فعالیت های همگن محاسبه نمودیم و آنگاه جهت تعیین درجه برخورداری یا  ،  حد بالای سرمشق توسعه را محاسبه کردیم که عبارتند از:
۷۸۷۷۹/۴=
سپس با تقسیم تک تک مقادیر سرمشق توسعه فعالیت های همگن، بر حد بالای سرمشق توسعه بدست آمده، مقادیر درجه برخورداری یا  محاسبه شده است (جدول ۵-۱۱)، که هر چه این مقدار برای یک فعالیت کمتر باشد بیانگر سودآوری بیشتر این فعالیت می باشد. در نهایت با توجه به نتایج رتبه بندی بدست آمده در جدول (۵-۱۲) می توان نتیجه گرفت که فعالیت های تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی (کد ۲۶)، تولید مواد و محصولات شیمیایی (کد ۲۴)، تولید ماشین آلات مولد و انتقال برق و دستگاه های برقی (کد ۳۱)، تولید منسوجات (کد ۱۷)، تولید وسایل نقلیه موتوری و نیم تریلر (کد ۳۴) و تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی (کد ۲۵) با دارا بودن کمترین درجه برخورداری، با کسب اولویت اول بعد از فعالیت غیر همگن تولید ذغال کک ـ پالایشگاه های نفت (کد ۲۳) از بیشترین میزان سودآوری برخوردار می باشند.
جدول(۵-۱۲): رتبه بندی صنایع همگن استان براساس شاخص های سودآوری- سال ۱۳۸۳

 

رتبه کد فعالیت نام فعالیت های صنعتی درجه برخورداری جمع فراوانی نسبی نام گروه
ناهمگن ۲۳ تولید ذغال کک ـ پالایشگاه های نفت     ناهمگن
۱ ۲۶ تولید سایر محصولات کانی غیر فلزی ۲۳۳۳/۰ ۰۲۱۶/۰ اولویت اول
۲ ۲۴ صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی ۲۸۱۶/۰ ۰۴۷۷/۰ اولویت اول
۳ ۳۱ تولید ماشین آلات مولد و انتقال برق و دستگاه های برقی ۳۹۷۳/۰ ۰۸۴۵/۰ اولویت اول
۴ ۱۷ تولید منسوجات ۴۶۴۹/۰ ۱۲۷۵/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...