-گزارش های مربوط به سرعت گردش وجوه یا گردش حساب مشتری، منعکس کننده کل بدهکاری و بستانکاری حساب مشتری و دفعات بدهکاری و بستانکاری حساب مشتری در یک دوره مشخص (یک ماه)است. با کمک گزارش های فوق، مشتریانی که گردش حساب بسیار بالا و غیرمعمول دارند قابل شناسایی و ردیابی خواهند بود.

 

۴-۳-۴ موارد مشکوک به پول شویی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری:

 

از جمله موارد مشکوک به پول شویی از طریق بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که لازم است به مراجع ذی صلاح گزارش داده شود عبارت اند از:

 

-وجود انواع حساب به نام مشتری در بانک یا مؤسسه اعتباری واحد در یک منطقه،

 

-افتتاح حساب های متعدد و سپرده گذاری در آن ها،

 

-گردش عملیات بسیار بالای حساب که تناسبی با حرفه مشتری نداشته باشد،

 

-سپرده گذاری به دفعات و برداشت یکجا و عمده،

 

-ارائه چک های ظهرنویسی شده متعدد به بانک برای وصول به حساب مشتری،

 

-مراجعات متعدد به صندوق امانات بانک،

 

-پیشنهاد رشوه برای انجام عملیات مشکوک،

 

-امتناع مشتری از ارائه اصل مدارک هویتی،

 

-بروز وقفه در ارائه مدارک ثبتی شرکت،

 

-تبدیل اسکناس های ریز به اسکناسهای درشت در حجم بالا،

 

-تقاضای انتقال وجوه ارزی با مبالغ بالا به خارج از کشور بدون ارتباط با حرفه مشتری،

 

-تغییر ناگهانی الگوی مبادلات ارزی مشتری و عدم تطابق آن با فعالیت‌های معمول وی،

 

-ورود یا سپرده گذاری مبالغ قابل توجه وجوه به حساب مشتری از طریق چک های بانکی، حواله و یا انتقال تلفنی نامتناسب با نوع کار و فعالیت اقتصادی صاحب حساب،

 

-تفاوت قابل توجه الگوی سپرده های نقدی یک بنگاه خرده فروشی در یک محله با بنگاه مشابه در همان محل،

 

-نقل و انتقال غیرمعمول وجوه بین حسا بهای مرتبط،

 

-تقاضای مبالغ قابل توجه چک بانکی، حواله یا چک های مسافرتی به میزان سقف تعیینی در مقررات توسط مشتری،

 

– گشایش اعتبارات اسنادی و صدور ضمانتنامه ها:

 

۱٫ گشایش اعتبار اسنادی با توصیف کلی از کالا، معمولاً در اینگونه موارد پروفرما ارائه نمی‌شود.

 

۲٫ گشایش اعتبار اسنادی با در نظر گرفتن حق کمیسیون بالا برای واسطه خارجی، ‌به این ترتیب منابع نامشروع تحت عنوان حق کمیسیون از یک بانک به بانک دیگر انتقال می‌یابد.

 

۳٫ درخواست رسید ساده برای حمل کالا به جای اسناد حمل معتبر که نشان از حمل واقعی کالا باشد.

 

۴٫ استفاده از ضمانتنامه پیش‌پرداخت؛ اعتبار اسنادی با شرط پیش‌پرداخت گشایش می‌شود، لیکن پس از انتقال مبلغ پیش‌پرداخت و صدور ضمانتنامه، نه اعتبار پیگیری می‌شود و نه ضمانتنامه.

 

۵٫ تقاضای صدور ضمانت نامه‌ای به غیر از ضمانتنامه های شرکت در مناقصه/ مزایده، حسن انجام کار، پیش دریافت، گمرکی و استرداد کسور وجه الضمان.

 

۶٫ رد کردن اسناد توسط ذینفع اعتبار به بهانه وجود مغایرت، ‌به این ترتیب فرصت چانه‌زنی برای قبول اسناد با تخفیف زیاد پیش می‌آید و طرفین می‌توانند از اختلاف مبلغ مشترکاً استفاده نموده و آن را پول تمیز جلوه دهند.

 

۷٫ افزایش و یا تغییر ناگهانی نرخ مواد اولیه وارداتی، تغییر بدون دلیل نام ذینفع اعتبار اسنادی و مشارکت متقاضی گشایش اعتبار اسنادی در شرکت فروشنده خارجی.

 

۸٫ ارائه پیشنهاد مناقصه توسط مشتری و اعلام برنده شدن یکی از وابستگان تشکیلاتی مشتری، سپس برنده مناقصه ضمانتنامه‌ای به مبلغ بالا ارائه می‌دهد. از سوی دیگر طرف مناقصه دهنده عمداً کار را ناتمام گذارده و به ذینفع اجازه ادعای دریافت مبلغ ضمانتنامه را که بسیار بالاتر از مبلغ کار است می‌دهد.

 

۴٫۴٫ دستورالعمل اجرایی نحوه گزارش واریز نقدی وجوه بیش از سقف مقرر:

 

پس از تصویب قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه اجرایی آن و در راستای وظایف مقرر در ماده ۲۶ آیین نامه اجرایی، هیات محترم وزیران در تاریخ ۲۰/۱۱/۸۹ نسبت به تصویب دستورالعمل اجرایی نحوه گزارش دهی واریز نقدی وجوه بیش از سقف مقرر اقدام نمود که متن دستورالعمل مذکور عینا آورده می شود:

 

هدف

 

به منظور مبارزه با پول شویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم و نیز در اجرا ی مؤثر آیین نامه اجرائی قانون مبارزه با پول شویی موضوع تصویب نامه شماره ١٨١۴٣۴/ت ۴٣١٨٢ ک مورخ ۱۴/۹/۸۸ هیات وزیران عضو کارگروه تصویب آیین نامه های مربوط به قانون مبارزه با پول شویی به ویژه ماده ٢۶ آن؛ «دستورالعمل اجرایی نحوه گزارش واریز نقدی وجوه بیش از سقف مقرر» به شرح زیر ابلاغ می شود:[۱۱۸]

 

تعاریف

 

ماده ١- در این دستورالعمل، اصطلاحات و عبارات به کار رفته به شرح زیر تعریف می شود:

 

۱-۱ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛

 

۱-۲ مؤسسه‌ اعتباری: بانک (اعم از بانک ایرانی و شعبه و نمایندگی بانک خارجی مستقر درجمهوری اسلامی ایران )، مؤسسه‌ اعتباری غیر بانکی، تعاونی اعتبار، صندوق قرض الحسنه، شرکت لیزینگ.

 

تبصره: مؤسسه‌ اعتباری شامل شعبه و نمایندگی مستقر در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نیز می شود.

 

۱-۳ شناسه ملی اشخاص حقوقی: شماره منحصربه فردی که بر اساس تصویب نامه شماره١۶١۶٩/ت٣٩٢٧١ هـ

 

مورخ ۲۹/۱/۸۸ به تمامی اشخاص حقوقی اختصاص می‌یابد.

 

۱-۴ شماره فراگیر اشخاص خارجی: شماره منحصر به فردی که مطابق تصویب نامه شماره١۶١٧٣ /ت ۴٠٢۶۶ هـ مورخ ۲۹/۱/۸۸ به تمامی اتباع خارجی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران توسط پایگاه ملی اطلاعات اتباع خارجی اختصاص می‌یابد.

 

۱-۵ واحد اطلاعات مالی: واحدی ملی، متمرکز و مستقل که مسئولیت دریافت، تجزیه و تحلیل و ارجاع گزارش های معاملات مشکوک به مراجع ذی ربط را به شرح مذکور در ماده ٣٨ آیین نامه را بر عهده دارد.

 

۱-۶ آیین نامه: آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پول شویی موضوع تصویب نامه شماره ١٨١۴٣۴ /ت ۴٣١٨٢ ک مورخ ۱۴/۹/۸۸ هیات وزیران عضو کارگروه تصویب آیین نامه های مربوط به قانون مبارزه با پول شویی؛

 

۱-۷ سقف مقرر: به شرح مندرج در بند ز ماده ١ آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پول شویی؛

 

۱-۸ وجه نقد: هر گونه مسکوک و اسکناس و انواع ‌چک‌هایی که نقل و انتقال آن ها مستند نشده و غیر قابل ردیابی باشد، از قبیل چکهای عادی در وجه حامل و سایر ‌چک‌هایی که دارنده آن غیر ذینفع اولیه باشد (از قبیل چک های پشت نویس شده توسط اشخاص ثالث، انواع چک پول و چک مسافرتی و ایران چک و موارد مشابه).

 

۱-۹ مشتری (ارباب رجوع):

 

      • شخص حقیقی یا حقوقی که در مؤسسه‌ اعتباری دارای حساب بوده و یا به نفع او یا به نمایندگی از سوی او، حساب بانکی به نام وی افتتاح شود؛

     

    • هر شخص حقیقی یا حقوقی که طرف مقابل مؤسسه‌ اعتباری (و یا ذینفع یا ذینفعان ) در رابطه با دیگر خدمات بانکی و اعتباری است و از ناحیه وی ممکن است ریسک های مختلف به ویژه ریسک های شهرت و عملیاتی متوجه مؤسسه‌ اعتباری شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...