۲۱۶/۵

 

۰۰۰/۰

 

۴۷۹/۰

 

۲۳۰/۰

 

 

 

گام دوم

 

کنترل اقتصادی درک شده

 

۳۷۴/۰

 

۰۶۴/۰

 

۲۹۵/۰

 

۸۷۵/۵

 

۰۰۲/۰

 

۵۵۲/۰

 

۳۰۵/۰

 

 

 

گام سوم

 

میزان استفاده از وسایل ارتباطی

 

۱۹۵/۰-

 

۰۶۲/۰

 

۱۳۸/۰-

 

۱۵۴/۳-

 

۰۰۲/۰

 

۵۷۲/۰

 

۳۲۷/۰

 

 

 

گام چهارم

 

بعد خانوار

 

۱۳۲/۰

 

۰۵۰/۰

 

۱۲۷/۰

 

۶۲۸/۲

 

۰۰۹/۰

 

۵۸۳/۰

 

۳۴۰/۰

 

 

 

۰۰۰/۰Sig= 06/45 F=

 

 

  • مدل نهایی تبیین تعداد ایده­آل فرزند

 

 

همان­طور که قبلاً نیز اشاره شد، در جدول بالا مجموعه عوامل مستقل در چند گام وارد معادله­ رگرسیون شده است. برازش کلی مدل براساس آماره­ی F مشخص شده است. با توجه به مقدار F (06/45) و سطح معناداری ۰۰۰/۰ ، می­توان نتیجه گرفت از بین متغیرهای مستقل، به ترتیب چهار متغیر هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند، کنترل اقتصادی درک شده، میزان استفاده از وسایل ارتباطی و بعد خانوار، در مجموع توانستند ۳۴ درصد از تغییرات متغیر وابسته­ی تعداد ایده­آل فرزند را تبیین کنند.
در گام اول قوی­ترین متغیر، که به عبارتی مؤثرترین متغیر معنادار باقی­مانده در مدل نیز می­باشد، هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند است که به تنهایی ۲۳ درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می­ کند (۲۳۰/۰= ). هم­چنین مقدار ضریب همبستگی بین هنجار ذهنی و تعداد ایده­آل فرزند (۴۷۹/۰= r) نشان می­دهد که رابطه­ای نسبتاً قوی و مستقیم بین آن­ها وجود دارد. در گام دوم، متغیر میزان کنترل اقتصادی درک شده بر روی داشتن فرزند به عنوان دومین متغیر معنادار در مدل باقی ماند. گام دوم، در مجموع ۵/۳۰ درصد از تغییرات تعداد ایده­آل فرزند را تبیین می­ کند (۳۰۵/۰= ). هم­چنین مقدار ضریب همبستگی در این مرحله نشان­دهنده رابطه­ قوی و مستقیم متغیرهای مستقل مذکور در گام دوم با تعداد ایده­آل فرزند می­باشد (۵۵۲/۰= r). در گام سوم، متغیر معنادار باقی­مانده در مدل، میزان استفاده از وسایل ارتباطی می­باشد. این مرحله ۷/۳۲ درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می­ کند (۳۲۷/۰= ). ضریب همبستگی این مدل نیز قوی و مستقیم می­باشد (۵۷۲/۰= r). در گام نهایی، متغیر بعد خانوار باقی ماند. این مرحله با (۳۴/۰= ) نشان می­دهد که ۳۴ درصد از تغییرات تعداد ایده­آل فرزند توسط این مرحله تبیین می­ شود.
با توجه به جدول ۵-۲-۲۰، چهار متغیر هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند، میزان کنترل اقتصادی درک شده بر روی داشتن فرزند، میزان استفاده از وسایل ارتباطی و بعد خانوار با توجه به مقادیر t و سطح معناداریشان، به عنوان متغیرهای معنادار در آخرین مرحله در مدل باقی ماندند. هم­چنین با توجه به مقدار بتا، می­توان گفت با افزایش یک واحد در هر یک از متغیرهای مستقل وارد شده در مدل نهایی، به میزان بتای ذکر شده در جدول به تعداد ایده­آل فرزند زنان متأهل ۴۹-۱۵ ساله افزوده یا کاسته می­ شود. بنابراین با افزایش یک واحدی متغیر هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند، ۲۷۷/۰ به تعداد ایده­آل فرزند افزوده می­ شود. یک واحد افزایش در متغیر کنترل اقتصادی درک شده، ۲۹۵/۰ بر تعداد ایده­آل فرزند می­افزاید. یک واحد افزایش میزان استفاده از وسایل ارتباطی، ۱۳۸/۰ از تعداد ایده­آل فرزند را کاهش می­دهد. هم­چنین یک واحد افزایش در متغیر بعد خانوار، ۱۲۷/۰ تعداد ایده­آل فرزند را افزایش می­دهد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۵-۲-۲-۲- مدل تحلیل مسیر
تحلیل مسیر مستلزم تنظیم مدلی به صورت نمودار علی برای درک روابط بین متغیرهاست. نمودار ۵-۱ ترکیبی از مجموع مسیرهاست که هر مسیر با بهره گرفتن از وزن بتا (که در این روش، ضریب مسیر خوانده می­ شود) مقدار اثر هر متغیر را تبیین می­ کند و مشخص می­ کند این اثر تا چه حد مستقیم و تا چه حد غیر­مستقیم است. در ارتباط با متغیر وابسته­ی نهایی (تعداد ایده­آل فرزند)، پیش­تر با بکارگیری رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام به بررسی عوامل تأثیر­گذار بر آن پرداخته شده است که نتایج آن قبلاً در جدول ۵-۲-۲۰ ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس متغیرهای تأثیر­گذار بر تعداد ایده­آل فرزند به ترتیب عبارتند از: هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند، میزان کنترل اقتصادی درک شده بر روی داشتن فرزند، میزان استفاده از وسایل ارتباطی و بعد خانوار. این متغیرها در مجموع ۳۴/۰ از واریانس تعداد متغیر وابسته را تبیین کردند. در مرحله­ دوم، هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند، به عنوان متغیر وابسته در مدل رگرسیونی در نظر گرفته شد. همان­طور که در جدول ۵-۲-۲۱ مشاهده می­ شود، هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند به طور معناداری تحت تأثیر متغیرهای بعد خانوار، سن زن در اولین ازدواج، تحصیلات، تعداد خواهر و برادر، طبقه­ی اجتماعی (طبقه بالا)، وضعیت اشتغال (دانشجو)، آگاهی از روش­های جلوگیری از حاملگی و میزان مطالعه (عدم مطالعه) می­باشد. این متغیرها در مجموع حدود ۳۰ درصد از واریانس شاخص هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند را تبیین کردند.
جدول ۵-۲-۲۱ ضرایب رگرسیونی متغیرهای تأثیر­گذار بر شاخص هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...