محله ۱۳

 

فرهنگیان ۳

 

۱۷۹.۷

 

۱۵.۰۷

 

۶۷۹۸

 

۷۰۲۶

 

 

 

آغداش

 

 

 

اکبرآباد

 

 

 

جمع کل شهر

 

۳۵

 

۱۱۹۲.۱

 

۱۰۰.۰۰

 

۷۷۳۰۰

 

۷۹۸۹۴

 

 

 

منبع: طرح تفصیلی شهر بناب و مرکز آمار ایران
در سال ۱۳۹۰، در شهر بناب ۷۹۰۰ نفر در مقطع دبستان، ۲۸۵۰ نفر در مقطع راهنمایی و ۴۷۰۰ نفر در مقطع دبیرستان و ۷۲۴۵ نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل بودند. نسبت باسوادی شهر بناب در سال ۱۳۹۰، برای مردان ۵۳ درصد و برای زنان ۴۷ درصد بوده است. این نسبت باسوادی نسبت به سال ۱۳۸۵ به مراتب بهبود یافته است. چگونگی توزیع سرمایه ­های انسانی در محلات شهر بناب نشان می دهد که محلات ۷، ۵، ۶ به ترتیب در رتبه اول تا سوم و محله ۹ (قوبی اوستی و فرهنگیان ۲) در رتبه آخر قرار گرفته است که دلیل عمده آن تعدد مراکز آموزشی، علمی و پژوهشی در این محلات می­باشد شهر بناب به عنوان شهرهای سطح یک استان آذربایجان­شرقی، شهرهایی هستند که هم در دارای دانشگاههایی به ترتیب می­باشدکه عبارتند از: دانشگاه دولتی، دانشگاه آزاد با درجه واحد بسیار بزرگ، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه­ای، آب و برق و دانشگاه حوزه ولیعصر می­باشد .
پایان نامه - مقاله - پروژه
مراکز علمی شهر بناب در حال حاضر همچون دانشگاه سراسری جمعا با ۲۲ رشته(۱۳ رشته کارشناسی، ۶ رشته کارشناسی ارشد، دکتری ۳ رشته)، دانشگاه آزاد با مجموع ۱۱۱ رشته و با تعداد دانشجو ۶۵۴۰ نفر، دانشگاه پیام نور با ۲۶ رشته کارشناسی و با مجموع ۲۵۶۵ نفر دانشجو، دانشگاه جامع علمی- کاربردی با ۶ رشته کاردانی و حوزه ولیعصر با ۶۰۰ دانشجو در حال فعالیت می­باشند. در این بین دانشگاه آزاد و پیام نور و سراسری و همچنین آموزشگاه­های آزاد علمی همراه با مدارس نقش بسزایی در کارایی بیشتر سرمایه ­های انسانی محلات مختلف شهر بناب دارند(شکل۵-۱) .
شکل۴-۱: میزان برخورداری از مراکز آموزشی در سطح محلات شهر بناب
منبع: یافته­های پژوهش
برای بررسی وضعیت خدمات فرهنگی و چگونگی توزیع و سطح بندی آن­ها از تعداد کتابخانه­ های عمومی و تعداد کتب استفاده شده است. در شهر بناب ۲ کتابخانه عمومی و دو قرائت­خانه(قرائت­خانه مسجد مهرآباد و قرائت­خانه مسجد انقلاب)وجود دارد که اگر کتابخانه­ های دانشگاه­ها را نیز به آن­ها اضافه کنیم، در مجموع شهروندان از حدود ۱۰۶۳۵۶ کتب موجود در این کتابخانه ­ها استفاده می­ کنند. محله ۶ و ۱ به سبب وجود مراکز علمی، بیشترین میزان استفاده از خدمات فرهنگی را به خود اختصاص داده­اند. همچنین بالاترین میزان نوآوری و اختراعات و ابداعات از لحاظ شاخص نوآوری در بین محلات، محله ۶(عسگرآباد، داش کورپی، کوچه قم، زرگران، کوزه­چیلر، تنگه کوچه شرقی) با میانگین (۳.۳۰) و محله ۱۱(دیزج جنوبی) با میانگین(۱.۷۵) درصد در رتبه آخر قرار دارد.
۴-۴- ۲- رتبه ­بندی محلات شهر بناب به لحاظ میزان خلّاقیت از طریق مدل تاپسیس[۳۳]
در پژوهش حاضر برای سطح­بندی محلات شهر بناب از نظر شاخص­ های شهر خلاق از این مدل استفاده می­کنیم. مدل تاپسیس اگرچه در مباحث تصمیم ­گیری در برنامه‌ریزی‌های توسعه، روش‌های متفاوتی برای اولویت­ بندی پدیده‌ها از حیث توسعه و سطح بندی برخورداری آن‌ها سازی مورد توجه قرار گرفته است در این میان روش رتبه‌بندی بر اساس به حل ایده‌آل، یکی از پرکاربردترین و مفیدترین روش‌ها جهت اولویت‌بندی پدیده‌ها از نظر سطح برخورداری از امکانات و … است. به خاطر اهمیت موضوع در زیر به تشریح مدل TOPSIS پرداخته شده است. سابقه استفاده از این مدل به سال ۱۹۸۱ می‌رسد که توسط هوانگ و یون برای انتخاب یک گزینه از گزینه­ های موجود در تصمیم ­گیری چند معیاره مطرح شد. برهمین اساس در این بخش به رتبه ­بندی محلات شهر بناب از نظر شاخص­ های شهر خلّاق به طور جداگانه می­پردازیم و در آخر به ارائه نتیجه کلی از رتبه ­بندی محلات سطح بناب از نظر میزان تحقق­پذیری مولفه­های شهر خلّاق می­پردازیم
۴-۴-۲-۱- رتبه ­بندی محلات شهر بناب از نظر شاخص سرمایه انسانی
شاخص­ های سرمایه انسانی مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: X1 تعداد فرهنگیان و هنرمندان، X2 تعداد دانشجویان، X3 تعداد شاغلان دارای تحصیلات عالی، X4 مهاجرین وارد شده برای تحصیلات عالی، X5 میزان تراکم جمعیت.
با توجه به نتایج بدست آمده حاصل از روش تاپسیس جایگاه هر یک از محلات ۱۳ گانه شهر بناب از نظر شاخص سرمایه انسانی به صورت جدول شماره (۵-۳) خواهد بود.
جدول۴-۳: میزان تاپسیس و جایگاه هریک از محلات شهر بناب از نظر شاخص سرمایه انسانی

 

 

 

 

di-

 

di+

 

cli+

 

جایگاه

 

ضریب اولویت

 

وضعیت

 

 

 

محله ۸

 

۰.۰۳۴۸۳۹

 

۰.۰۹۹۷۸

 

۰.۲۵۸۷

 

۱۳

 

۰.۲۵۸۸۰ - ۰.۳۵۰۴۹

 

نامطلوب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...