در این قسمت از پایان نامه بازار توان راکتیو ناحیه­ای با بهره گرفتن از مفهوم کنترل ناحیه­ای ولتاژ ارائه شده است. بدین منظور ابتدا شبکه مورد مطالعه با بهره گرفتن از مفهوم فاصله الکتریکی ناحیه­بندی می­ شود و پس از آن بازار توان راکتیو اجرا می­گردد.

 

    •  

 

 

 

            1. شناسایی مناطق کنترل ولتاژ در یک سیستم

           

           

       

       

 

مجموعه ­ای از باس­ها را می­توان به عنوان یک منطقه کنترل ولتاژ طبقه ­بندی کرد، در صورتی که آن­ها از نظر الکتریکی به اندازه کافی از مناطق مجاور خود جدا باشند. همچنین توان راکتیو قابل کنترل در منطقه باید به اندازه کافی بر تغییرات ولتاژ در باس­های آن منطقه تسلط داشته باشد.
یک روش دو مرحله ای که در [۳۵] گزارش شده است، تأثیر تعیین مناطق کنترل ولتاژ را در سیستم قدرت فرانسه ثابت کرده است. مرحله اول شامل محاسبه فاصله الکتریکی بین باس­ها در سیستم است. مرحله دوم گروه­بندی باس­ها پس از روش­های تجزیه و تحلیل توپولوژیکی است.
در مرجع [۱۹]، مناطق کنترل ولتاژ برای یک سیستم که تحت روش [۳۵] شناسایی شده، در دو مرحله توصیف می­ شود:
پایان نامه

 

    1. محاسبه فاصله الکتریکی بین تمام گره­ها در سیستم.

 

    1. با بهره گرفتن از الگوریتم دسته­بندی سلسله مراتبی طبقه ­بندی مناطق انجام می­گیرد و سپس تصمیم ­گیری برای مرزهای هر منطقه انجام می­ شود.

 

 

 

    •  

 

 

 

                1. فاصله الکتریکی

               

               

           

           

       

       

 

مفهوم فاصله الکتریکی شامل ماتریس است که بخشی از ماتریس ژاکوبین J می­باشد و معکوس آن ، به نام ماتریس حساسیت شناخته می­ شود. هر دو ماتریس واقعی و نامتقارن می­باشند. عناصر بازتاب­دهنده گسترش تغییرات ولتاژ پس از تزریق توان راکتیو در یک باس می­باشد. اندازه ولتاژ تزویجی بین دو باس می ­تواند با حداکثر تضعیف تغییرات ولتاژ بین این دو باس اندازه ­گیری شود. بدست آوردن تضعیف­ از ماتریس کار بسیار آسانی است، تنها کافی است تا عناصر هر ستون را بر عناصر قطری تقسیم کنیم. یک ماتریس تضعیف بین تمام باس­های سیستم، که به عنوان نوشته شده است بصورت زیر قابل محاسبه است.
(۳-۴۹)
که در آن داریم:
(۳-۵۰)
به طور کلی، . به منظور داشتن خاصیت متقارن در فاصله الکتریکی، فرمول زیر برای تعریف فاصله الکتریکی بین دو گره i و j استفاده می­ شود [۳۵]:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...