• راهبردهای ST

 

معنا و مفهوم این دسته از راهبردها استفاده از نقاط قوت برای جلوگیری از مواجهه با تهدیدها میباشد. درنتیجه راهبردهای ST پیادهمداری نیشابور عبارتنداز:
مقاله - پروژه

 

  • جلوگیری از افزایش گازهای گلخانهای و مضرات مرتبط با آن با اجرایی شدن طرحهای مطالعاتی حملونقلی ( طرح جامع حملونقل، طرح شبکه دوچرخه، سیستمهای هوشمند و غیره )

 

  • اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده کاربری های تجاری و مختلط که سبب میشود بر میزان توان مالی شهرداری برای پروژه های عمرانی افزوده گردد

 

  • اتخاذ تصمیماتی برای تسریع در اجرا و همچنین تدابیر مالی و اقتصادی برای کوتاه کردن دوره بازگشت سرمایه و حمایت از سرمایهگذاران در حوزه حملونقل شهری

 

  • استفاده از حضور فعال مردم و شهروندان ( چشمان ناظر خیابان ) جهت افزایش امنیت اجتماعی در معابر و فضاهای بی دفاع شهری

 

  • نظارت بیشتر بر ساختوسازها و جلوگیری از ساخت‌گراهای غیرمجاز

 

  • هماهنگی و تطابق توسعه شهری و نظامهای حملونقلی ( خصوصاً در زمینه پیادهمداری ) با کمک تهیه و اجرای طرحهای مطالعاتی حملونقل و نیازمندیهای ترافیکی نیشابور

 

  • فراهم نمودن زیرساختها و ارتقاء خدمات مؤثر در پیادهمداری برای استفاده از ظرفیتهای موجود در مراکز جاذب جمعیت

 

  • کنترل آسیبهای اجتماعی و افزایش نظارت عمومی

 

  • بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و فراهم آوردن زیرساختهای گردشگری با محوریت بناهای با ارزش و مراکز جاذب سفر

 

  • افزایش حساسیت مدیریت شهری و شهروندان به کاهش آلودگی و حفظ محیطزیست

 

  • استفاده از مصالح و انرژیهای پاک در اجرای پروژه های حملونقلی

 

  • تهیه و اعمال ضوابط جهت اخذ عوارض ترافیکی-زیستمحیطی ناشی از حملونقل شهری با کمک تسهیلات حملونقل هوشمند

 

  • اعمال متقابل ویژگیهای شهر و انطباق طرحهای شهری در طرح جامع حملونقل و نیازها و پیامدهای ترافیکی در طرحهای توسعه شهری

 

  • ساماندهی و گسترش کمی و به ویژه کیفی تسهیلات حملونقل عمومی

 

  • آگاهسازی مردم در خصوص مزایا و منافع پیادهروی در تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی در معابر و میادین با نصب بروشور، بنر و غیره

 

 

 

  • راهبردهای WO

 

این راهبردها به دنبال استفاده از مزیتهای بالقوهای که در فرصتهای نهفته است برای جبران نقاط ضعف موجود میباشد. پس از تحلیل و بررسی عوامل ۴ گانه نامبرده راهبردهای WO برای نیشابور عبارتند از:

 

  • افزایش تعلق مکانی و فرهنگ مشارکت در ساکنین

 

  • اطلاعرسانی مناسب برای طرح و زمینهسازی برای جلب آرا و ارتقاء مشارکتهای مردمی در اجرای طرح

 

  • طراحی با توجه به اقلیم و شرایط آبوهوایی؛ تعبیه سایبان و حفاظهای متحرک و زیبا در برابر باد و باران در زمستان و آفتاب در تابستان

 

  • ایمنسازی معابر

 

  • بهسازی معابر و پیادهروها با کمک مشارکت بخش خصوصی

 

  • احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری

 

  • کاهش ترافیک در مرکز شهر با طراحی مسیرهای ویژه حملونقل ( پیاده، دوچرخه و اتوبوس )

 

  • ایجاد مناطقی جذاب و پر تحرک از طریق طراحی، مقیاس و کیفیت ساختمانها، خیابانها و منظر شهری؛ برای ارتقاء کیفیت محیطی و ایجاد هویت و خوانایی در ساختار شهری

 

  • افزایش میزان خوانایی و سرزندگی مسیرها با حضور فعال مردم، استقرار و ارتقاء کاربری های جاذب جمعیت، استفاده از نمادها و نشانه ها و غیره و تأکید بر بناهای واجد ارزش تاریخی و فرهنگی

 

  • طراحی اجزای محدودهی پیاده جهت استفاده بهینه از نور طبیعی و متناسب با اقلیم

 

  • ساماندهی سیما و منظر شهری با محوریت چشماندازهای طبیعی و مصنوعی

 

  • ایجاد تناسب بین عرض پیادهرو با حجم آمد و شد

 

  • توجه مسئولین امور شهری به محدود کردن محورهای حرکتی سواره و گسترش مسیرهای پیاده و همزمان با توسعهی حملونقل عمومی

 

 

 

  • راهبردهای WT

 

راهبردهای WT به راهبردهایی که هدف آن به حداقل رساندن زیانهای ناشی از نقاط ضعف و تهدیدها است، گفته میشود و برای توسعه پیادهمدار نیشابور بهصورت زیر لیست شده است:

 

  • طراحی محیط بهگونهای که گروه های مختلف اجتماعی ( گروه های سنی، درآمدی، طبقاتی، فرهنگی و نژادی ) را پذیرا بوده و نیازهایشان را پاسخ دهد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...