مبنای تعهدی

 

۸۶۹/۰

 

۰۳۹/۰

 

۸۸۳/۰

 

۰۷/۲۲

 

۰۰۱/۰

 

 

 

 

 

در جدول فوق مشاهده می شود که میزان خطای آزمون t برای متغیر مبنای تعهدی کمتر از۰۵/۰ است(۰۰۱/۰) لذا این متغیر توانایی تاثیر گذاری بر متغیر وابسته(رعایت قوانین و مقررات مربوطه) را دارد.
پایان نامه
رعایت مقررات= (مبنای تعهدی)۸۶۹/۰+۴۶۲/۰
۴-۳-۳-فرضیه سوم : بین بکارگیری مبنای تعهدی کامل و گزارشگری مالی رابطه معناداری وجود دارد.
H0: بین بکارگیری مبنای تعهدی کامل و گزارشگری مالی رابطه معناداری وجود ندارد.
H1: بین بکارگیری مبنای تعهدی کامل و گزارشگری مالی رابطه معناداری وجود دارد.
جدول۴-۲۹ خلاصه مدل رگرسیون فرضیه سوم

 

 

ضریب همبستگی

 

ضریب تعیین

 

دوربین واتسون

 

F

 

خطا(sig)

 

 

 

۸۴۲/۰

 

۷۰۹/۰

 

۹۹/۱

 

۶۳/۳۳۵

 

۰۰۱/۰

 

 

 

در جدول فوق مشاهده می شود که مقدار دوربین واتسون به دست آمده برابر با ۹۹/۱ می باشد چون این مقدار بین ۵/۱ تا ۵/۲ قرار گرفته لذا می توان گفت که خطاهای متغیرها مستقل از هم می باشند.
برای تاثیر گذاری متغیر مستقل بر متغیر وابسته نیاز است که بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل همبستگی وجود داشته باشد که در این فرضیه میزان همبیستگی ایجاد شده(۸۴۲/۰) قابل استناد می باشد .مقدار ضریب تعیین میزان دقت مدل را برای پیش بینی متغیر وابسته اندازه گیری می کند لذا هر چه مقدار آن به سمت ۱ برود نشان از دقت مدل در پیش بینی متغیر وابسته است که این مقدار (۷۰۹/۰) نشان میدهد متغیر مستقل توانایی پیش بینی متغیر وابسته را دارد بنابراین می توان گفت که مدل توسط متغیر مستقل تبیین شده است به عبارتی متغیرمستقل توانایی پیش بینی متغیر وابسته (گزارشگری مالی) را دارد.
برای بیان نتایج آزمون رگرسیون بایستی رابطه خطی بین دو متغیر مستقل و وابسته ایجاد شود به عبارتی مدل باید معنی دار باشد ،که تشخیص وجود یا عدم وجود رابطه خطی و معنی دار بودن مدل بوسیله آزمون فیشر(f)میسر است. میزان خطای آن در این فرضیه ۰۰۱/۰ می باشد و چون مقدار خطای محاسبه شده کمتر از ۰۵/۰ است بنابراین این بدان معنی است که بین متغیرها رابطه خطی ایجاد شده است و مدل معنی دار است.
نمودار ۴-۸ رابطه خطی بین گزارشگری مالی و مبنای تعهدی کامل
جدول۴-۳۰ ضرایب رگرسیون فرضیه سوم

 

 

Yt=a+b1x1

 

 

 

 

 

 

 

ضرایب غیر استاندارد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...