• بازدید رسمی جانشین دبیر کل ناتو از کویت در ۲۷ ژانویه ۲۰۰۹ و تاکید بر لزوم افزایش همکاری های عملی ناتو و کویت

 

  • بازدید خبرنگاران کویتی از مقر ناتو در هفتم نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی

 

  • اعزام یک تیم تخصصی ضد رادیواکتیو از سوی ناتو به کویت در سال ۲۰۰۷ میلادی

 

  • برگزاری نشست « ناتو و کشورهای خلیج فارس : مقابله با چالش های مشترک از طریق ابتکار همکاری استانبول » در سال ۲۰۰۶ میلادی که در این نشست یک موافقتنامه تبادل اطلاعات امنیتی بین ناتو و کویت امضاء شد ( ۲۰۱۴ ، NATO)

 

 

روابط و همکاری های ناتو و قطر

اهم همکاری های بعمل آمده بین ناتو و کشور قطر از سال ۲۰۰۴ تا کنون بشرح ذیل می باشد :

 

  • بازدید هیئت دیپلماتیک قطر از مقر فرماندهی ناتو در تاریخ ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی

 

  • بازدید نمایندگان نیروهای مسلح قطر از پروژه C3 ناتو در تاریخ ۲۷ جولای سال ۲۰۱۱ میلادی

 

  • سفر دبیرکل ناتو به قطر در ۱۶ فوریه ۲۰۱۱ و دیدار با امیر قطر و فرماندهان نیروهای مسلح قطر

 

  • بازدید جانشین دبیر کل ناتو به همراه هیئت پارلمانی از قطر در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۰ میلادی

 

  • برگزاری سمینار « ناتو و خاورمیانه بزرگ: نقش نمایندگان پارلمان ها » در سال ۲۰۰۵ در دوحه با چهار نشست تخصصی پیرامون : مسائل امنیتی در منطقه خلیج فارس، بحران عراق و پیامدهای آن بر منطقه خلیج فارس، اصلاح اجتماعی و سیاسی در منطقه خلیج فارس و روابط ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس.

 

  • برگزاری کنفرانس مشترک ناتو و شورای همکاری خلیج فارس در آوریل۲۰۰۴ در دوحه پایتخت قطر که طی آن موافقتنامه هایی پیرامون تبادل اطلاعات، ارائه آموزش های نظامی و عملیات ضد تروریستی بین طرفین (قطر و ناتو) منعقد گردید. .

 

  • دیدار امیر سابق قطر از مقر ناتو در بروکسل و گفتگو با دبیرکل ناتو در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۶ . طی این دیدار که نخستین دیدار یک رئیس دولت کشورهای عضو همکاری استانبول از مقر ناتو بود ، سندی تحت عنوان
    « فهرست همکاری عملی » مشتمل بر ۱۶۰ فعالیت عملی بین قطر و ناتو به امضاء رسید که شامل آموزش در زمینه های اقدامات ضد شورش، جستجو و کشف تسلیحات کشتار جمعی، اصلاحات دفاعی و نظامی و امنیت مرزی و برگزاری رزمایش های مشترک بود ( ۲۰۱۴ ، NATO)

 

 

۲-۳-۳-۳ روابط و همکاری های ناتو و بحرین

اهم همکاری های بعمل آمده بین ناتو و کشور بحرین از سال ۲۰۰۴ تا کنون بشرح ذیل می باشد :

 

  • بازدید هیئت دیپلماتیک بحرین از مقر ناتو در بروکسل در تاریخ سوم آوریل ۲۰۱۲

 

  • بازدید جانشین دبیرکل ناتو از بحرین در تاریخ ۱۹ می سال ۲۰۰۹ و بررسی راهکارهای افزایش همکاری های دیپلماتیک و عملیاتی ناتو و بحرین در چاچوب طرح همکاری استانبول

 

  • برگزاری همایش « روابط میان بحرین و ناتو و طرح همکاری استانبول » در سال ۲۰۰۸ در منامه و امضاء توافق نامه همکاری در زمینه مبادله اطلاعات امنیتی بین ناتو و بحرین

 

  • تاسیس دفتر روابط عمومی ناتو در منامه در سال ۲۰۰۷ میلادی( ۲۰۱۴ ، NATO)

 

 

۲-۳-۳-۴ روابط و همکاری های ناتو و امارات عربی متحده

اهم همکاری های بعمل آمده بین ناتو و کشور بحرین از سال ۲۰۰۴ تا کنون بشرح ذیل می باشد :

 

  • بازدید هیئت بلندپایه دیپلماتیک امارات از مقر ناتو در بروکسل در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۰ میلادی

 

  • برگزاری همایش دیپلماسی عمومی امارات و ناتو با حضور دبیر کل ناتو در ابوظبی در ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹

 

  • امضاء قرارداد تبادل اطلاعات محرمانه بین ناتو و امارات در نوامبر ۲۰۰۹

 

  • برگزاری سمینار «خاورمیانه و چالش های جهانی شدن » در امارات در سال ۲۰۰۸

 

  • اعزام نیروهایی از امارات به جنگ افغانستان در قالب نیروهای ناتو در اوایل سال ۲۰۰۸ که این تیم بعنوان نخستین گروه از کشورهای عربی بود که به افغانستان اعزام گردید .

 

  • برگزاری نشست « ارتقاء همکاری و تقویت روابط : مناسبات ناتو و خلیج فارس » در چهارچوب ابتکار همکاری استانبول در دبی در سال ۲۰۰۵ ( ۲۰۱۴ ، NATO)

 

 

۲-۴ برگزاری رزمایش های مشترک

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علاوه بر برگزاری رزمایش های داخلی که در فصل گذشته به آنها اشاره شد ، نسبت به برگزاری رزمایش دو یا چند جانبه با نیروهای فرامنطقه ای بویژه کشورهای آمریکا ، انگلستان و فرانسه اقدام می نمایند که در این قسمت به برخی از این رزمایش ها بصورت نمونه اشاره می گردد .

۲-۴-۱ امارات عربی متحده

امارت عربی متحده در سال ۲۰۱۲ نسبت به برگزاری رزمایش مشترک با کشور فرانسه اقدام نموده
است .در این رزمایش امارات از هواپیماهای میراژ ۲۰۰۰ فرانسوی و نیز جنگده های F.16 آمریکایی خود استفاده نموده است (۲۰۱۲،FORCEDZ)
شکل ۳۰ رزمایش مشترک امارات و فرانسه در سال ۲۰۱۲ تصویر برگرفته از سایت forcedz
در رزمایش مذکور که در مناطق بیابانی ابوظبی برگزار شده است ، شیخ محمد بین زاید آل نهیان جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات نیز حضور داشته و بر روند رزمایش نظارت نموده است .

۲-۴-۲ عمان

کشور عمان در اکتبر سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار در رزمایش سالیانه نیروهای مسلح انگلستان تحت عنوان « Exercise Cambrian Patrol 2014 » شرکت نموده و به همراه نیروهای انگلیسی و نیروهای مسلح برخی کشورهای دیگر شرکت کننده در رزمایش از جمله برزیل ، قزاقستان ، گرجستان ، پاکستان ، چک ، فرانسه ، نروژ و … نسبت به تمرین عملیات گشتی ، ناوبری نظامی در عوارض طبیعی و … اقدام
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
نموده اند (۲۰۱۴،army.mod.uk )

۲-۴-۳ قطر

کشور قطر در سال ۲۰۱۳ میلادی میزبان برگزاری رزمایش مرکب «تصمیم عقاب ۲۰۱۳ »[۳۹] بوده است که با حضور نیروهای سه گانه ارتش آمریکا و نیروهای مسلح کشورهای عضو شورای همکاری
خلیج فارس برگزار شده است . رزمایش تصمیم عقاب یک رزمایش سالیانه است که به منظور افزایش هماهنگی و همکاری بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در منطقه خلیج فارس برگزار می گردد(۲۰۱۴، dvidshub )

۲-۴-۴ بحرین

 

۲-۴-۴-۱ برگزاری رزمایش مشترک هوایی با کشور فرانسه در ژانویه سال ۲۰۱۳

در این رزمایش نیروی هوایی دو کشور از تاریخ ۱۰ الی ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۳ نسبت به برگزاری تمرین های هوایی در سطوح تاکتیکی و عملیاتی اقدام نموده اند (۲۰۱۴ ، BNA)

۲-۴-۴-۲ رزمایش ارتباط مقدماتی[۴۰]

رزمایش«ارتباط مقدماتی» از جمله رزمایش هایی است که از سال ۱۹۸۸ همه ساله به میزبانی یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار می گردد . در این رزمایش علاوه بر نیروهای نظامی کشورهای عضو شورا ، نیروهایی از آمریکا ، انگلستان ، ترکیه ، اردن و پاکستان نیز در این رزمایش شرکت می نمایند و در رزمایش سال ۲۰۱۴ که به میزبانی بحرین برگزار گردید ، برای نخستین بار نیروهایی از کشور مصر نیز شرکت نمودند (۲۰۱۴، world tribune )

۲-۴-۵ عربستان سعودی

عربستان سعودی و آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به برگزاری رزمایش زمینی و دریایی «مرجان سرخ ۱۶ » اقدام نموده اند . در این رزمایش که بصورت سالیانه با همکاری نیروهای مسلح دو کشور صورت می پذیرد ، نیروهای دو کشور تمرین‌هایی را در زمینه مقابله با گلوله‌های جنگی و توپخانه، آموزش‌های ویژه تک تیراندازان، حرکت نیروها با بهره گرفتن از زره پوش و نیز عملیات انتقال مجروحان از میدان جنگ انجام می دهند .
عربستان سعودی پیش از برگزاری این رزمایش ، رزمایش های مشترکی را نیز تحت عناوین «تمساح سرخ» و «ببر۳« با نیروهای انگلیسی و فرانسوی برگزار نموده بود.

کویت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...