۴ -۱- مقدمه ۶۷
۴-۲- داده ­های آماری مورد استفاده ۶۷
۴-۳- بررسی آزمون ریشه واحد ۷۰
۴-۳-۱- آزمون شکست ساختاری ضریب لاگرانژ ۷۰
۴-۴- آزمون بررسی حالت غیرخطی داده ­ها ۷۲
۴-۵- برآورد مدل میانگین متحرک خودهمبسته ۷۳
۴-۶- بررسی وجود اثر آرچ ۷۴
۴-۷- ویژگی­های آماری جملات اختلال ۷۴
۴-۸- نتایج تخمین الگو ۷۶
فصل پنجم
۵- جمع­بندی و نتیجه ­گیری ۸۶
۵-۱- مقدمه ۸۶
۵-۲- جمع­بندی ۸۶
۵-۳- پیشنهاد­های سیاستی ۹۰
۵-۴- پیشنهاد­های پژوهشی ۹۱
فهرست منابع ۹۲
منابع فارسی ۹۳
منابع لاتین ۹۵
پیوست………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۲
فهرست جداول
عنوان و شماره صفحه
جدول شماره ۲-۱- مروری بر مطالعات انجام شده ۲۰
جدول شماره ۳-۱- علل ایجاد تورم و نظریه­ های مرتبط به آن ۲۹
جدول شماره ۴-۱- خصوصیات آماری متغیر تورم ۶۸
جدول شماره ۴-۲- نتایج حاصل از آزمون شکست ساختاری ضریب لاگرانژ ۷۲
جدول شماره ۴-۳- نتایج حاصل از آزمون نسبت درست نمایی ۷۲
جدول شماره ۴-۴- مدل انتخابی (ARMA) و آزمون لجانگ- باکس ۷۳
جدول شماره ۴-۵- نتایج حاصل از آزمون وجود آرچ ۷۴
جدول شماره ۴-۶ - آمار توصیفی مجموعه تبدیل شده ۷۵
جدول شماره ۴-۷- نتایج تخمین مدل گارچ در میانگین نامتقارن با دو متغیر وضعیت ۷۷
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره ۳- ۱- نااطمینانی نامتقارن در مدل گارچ گلستن، جاگناتان و رانکل ۳۷
نمودار شماره ۳-۲- خطای پیش ­بینی و سرمایه ­گذاری در پیش ­بینی تورم ۴۳
نمودار شماره ۴ -۱- نرخ تورم ماهانه ۶۹
نمودار شماره ۴ -۲- احتمالات هموارشده درحالت فشار تورمی فزاینده s1=1 82
نمودار شماره ۴ -۳- احتمالات هموارشده درحالت فشار تورمی کاهنده s1=2 83
نمودار شماره ۴ -۴- احتمالات هموارشده درحالت افزایش نوسانات تورمی s2=1 83
نمودار شماره ۴ -۵- احتمالات هموارشده درحالت کاهش نوسانات تورمی s2=2 84
نمودار شماره ۴ -۶- واریانس شرطی ۸۴
فصل اول
۱- کلیات

مقدمه
تورم با افزایش مداوم سطح عمومی قیمت­ها و کاهش مستمر قدرت خرید پول، یکی از مهمترین مسائل اقتصادی کشورها است. نرخ تورم بالا و مستمر از پدیده ­های مضر اقتصادی است که هزینه­ های اقتصادی و اجتماعی زیادی را بر جوامع تحمیل می­ کند. اما یکی از اصلی­ترین و مهمترین زیان­های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره­ های آتی است. بر اساس نظریه ساختارگرای تورم، با افزایش تورم، ریسک سرمایه ­گذاری نیز افزایش می­یابد و موجب نااطمینانی بیشتر در نظام اقتصادی می­ شود. نااطمینانی تورمی فضایی است که در آن تصمیم فعالان اقتصادی اعم از خانوارها، بنگاه­ها و یا بخش دولتی در زمینه ­های مختلف با نااطمینانی تورم همراه است. در سال­های اخیر، رابطه بین تورم و نااطمینانی تورم موضوع بررسی بسیاری از تئوری­های اقتصادی و امور کاربردی بوده است و مطالعات نشان می­­دهند که نااطمینانی در مورد تورم آینده، تصمیم ­گیری عاملان اقتصادی را تحت تأثیر قرار می­دهد و به انحراف تصمیمات مربوط به سرمایه ­گذاری، پس­­انداز، تخصیص منابع و موارد دیگر منتهی می­ شود.

بیان موضوع
یکی از مهمترین اهداف هر نظام اقتصادی، دستیابی به تورم پایین و باثبات و رشد اقتصادی مداوم می­باشد. دستیابی به چنین هدفی، امکان بهبود استانداردهای زندگی را فراهم می ­آورد. در سطح کلان، تورم به عنوان یکی از متغیرهای اصلی، نقش قابل توجهی در عملکرد اقتصادی دارد که اکثر کشورها در مقاطعی از تاریخ اقتصادشان با آن مواجه بوده ­اند. تورم در نرخ­های متوسط و علی­الخصوص در شکل حاد خود، می ­تواند هزینه­ های زیادی را بر جامعه تحمیل نماید.
از آثار مخرب تورم می­توان به توزیع مجدد درآمد به نفع صاحبان دارایی و به زیان مزد و حقوق بگیران، بی­ثباتی اقتصاد کلان و در نتیجه کوتاه­تر شدن افق زمانی تصمیم ­گیری اشاره نمود. همچنین بر وظایف پول اثر می­ گذارد، وظیفه مبادله­ای پول را مختل می­ کند و موجب ناکارایی وظیفه ذخیره ارزش بودن پول داخلی می­ شود. از سوی دیگر نااطمینانی تورم یکی از عوامل هزینه تورم است. وجود شوک­های تصادفی و اطلاعات ناقص کارگزار موجب می­ شود تا نااطمینانی تورم در هر رژیم سیاستی وجود داشته باشد. نااطمینانی تورم از طریق باورهای بعدی[۱] و قبلی[۲] بر روی متغیرهای حقیقی تأثیر گذاشته و از این کانال، زیان­های زیادی بر کل اقتصاد بر جای می­ گذارد.
گالوب[۳] تأثیر نااطمینانی تورم بر اقتصاد را به دو اثر تقسیم می­ کند: اولا نااطمینانی تورم منجر به اتخاذ تصمیماتی از سوی تولیدکنندگان و مصرف­ کنندگان می­ شود که اگر چنین شرایطی وجود نداشت، تصمیمات دیگری می­گرفتند، تحلیل­گران این اثرات را به آینده­نگری عاملان اقتصادی نسبت می دهند. ثانیا اثراتی نیز وجود دارند که بعد از این که تصمیمات تولیدکنندگان و مصرف­ کنندگان اتخاذ گردید، به وقوع می­پیوندد. به عبارت دیگر این اثر زمانی رخ می­دهد که تورم متفاوت از تورم انتظاری باشد. این اثرات، به اثرات گذشته­نگری عاملان اقتصادی معروف است. اثرات آینده­نگری موجب می­ شود تا نااطمینانی تورم از سه طریق آینده اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد. اولا نااطمینانی تورم از طریق نرخ بهره بلندمدت در بازارهای مالی تأثیر می­ گذارد، ثانیا نااطمینانی تورم به نااطمینانی درباره سایر متغیرهای اقتصادی که در تصمیمات اقتصادی مهم می­باشند، اثر می­ گذارد و ثالثا نااطمینانی تورم، تولیدکنندگان را به هزینه کردن منابع مالی برای اجتناب از ریسک­های مرتبط با آن تشویق می­ کند.
پایان نامه - مقاله - پروژه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...