(ASHRAE, 2008)

 

ضریب نفوذ گرمایی α (رابطه ۲)

 

 

 

رطوبت کم برابر
۵%

 

۱

 

رسی

 

۱۲۸۵

 

۰.۵

 

۰.۰۳۶

 

 

 

۲

 

ماسه ای

 

۱۲۸۵

 

۰.۹

 

۰.۰۶۴

 

 

 

۳

 

شنی

 

۱۹۲۵

 

۳.۸

 

۰.۱۲۶

 

 

 

۴

 

رسی و سیلیسی*

 

۱۸۰۰

 

۲.۹۳

 

۰.۱۵

 

 

 

نمودار ۱۶-میزان مصرف انرژی کلی در چهار نمونه خاک با ضریب پخشندگی متفاوت(α)
نمودار ۱۶ میزان تفاوت مصرف انرژی کلی را در اعماق مختلف برای خاک­های با جنس متفاوت نشان می­دهد. همانطور که مشاهده می­گردد آهنگ تغییر میزان مصرف انرژی در اعماق مختلف و برای خاک­های مختلف تقریبا برابر است. این موضوع گواه این مطلب است که روند تغییر میزان مصرف انرژی برای هر چهار نمونه­ خاکی برابر است و در عمق واحدی به شرایط بهینه می­رسند. بر طبق این موضوع، اینطور میتوان نتیجه گیری کرد که با پهنه بندی متفاوت خاک در سطح شهر عمق بهینه تفاوتی نمی­کند. اما موضوع مهمتری که دستاورد این آزمایش است، این است که به دلیل تفاوت ضریب پخشندگی خاک، میزان تفاوت مصرف انرژی هر نمونه خاکی، چشمگیر است. به طوری که بین دو نمونه­ با ضریب پخشندگی ۰.۱۵ و ۰.۰۳۶ حدود Kwh/m245 اختلاف مصرف اانرژی کلی وجود دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
بر طبق گزارشات آزمایشگاه فنی مکانیک خاک یزد و داده ­های آب و هوایی، نمونه­ خاک شماره ۴ با ضریب پخشندگی ۰.۱۵ گستره­ی بیشتری از سطح شهر را تحت پوشش قرار می­دهد. بنابراین جهت اجماع نتایج و ثابت کردن شرایط پیش فرض تحقیق، این نمونه جهت انجام آزمایشات بعدی انتخاب می­گردد.
۴-۸-۲- تاثیر کاربری­ها بر عملکرد حرارتی
پس از بررسی تاثیرگونه های مختلف خاک بر وضعیت حرارتی نمونه­ خاک پناه، نمونه­ خاک شماره ۴ به عنوان فراوانترین گونه­ خاک که همچنین تطابق بیشتر­­ی با اطلاعات خاکی داده آب و هوای شهر یزد دارد انتخاب گردید. این تصمیم از آن جهت حائز اهمیت است که جهت مطالعه مدون و جامع این تحقیق، نیاز به فرض کردن شرایط شبیه سازی ثابت است. لذا از این به بعد در این پژوهش از اطلاعات نمونه­ خاک شماره ۴ استفاده گردید.
از جمله مسائل مهمی که دررابطه با ساختمان های خاک پناه مطرح می­گردد، کاربری های مختلفی است که به این سبک ساختمانی بر پا می­گردند. درایران نمونه های کاربری مختلفی به صورت زیرزمینی از گذشته تا کنون وجود داشته است. علاوه بر خانه­هاکه با فراوانی زیاد در سرتاسر ایران از این روش بهره گرفته اند، نمونه­هایی چون مسجد[۴۳] و مدرسه[۴۴] نیز وجود دارند. کاربری­های مختلف از لحاظ حرارتی، رفتار متفاوتی را نشان می­ دهند. ساختمان های مذهبی در فواصل زمانی زیاد در طول روز از جمعیت زیادی پر و خالی می­شوند. ادارات با تجهیزات الکتریکی زیاد در اوقات محدودی از روز فعالیت می­ کنند. مدارس در زمان­های پیوسته­ و خاصی از جمعیت دانش آموزان مملو می­گردند و خانه­ی مسکونی با تجهیزات متفاوت، در طول شبانه روز توسط خانواده به طور پیوسته مورد استفاده قرار می­گیرد. به این ترتیب کاربری های متفاوت میزان دریافت داخلی[۴۵] متفاوتی نیز در طول روز دارند. علاوه بر آن زمان استفاده­ی کاربران که نیاز سرمایشی و گرمایشی متفاوتی در طول روز را درپی دارد، نیز تفاوت دارد.
بنا به اقتضای اولویت نیازهای شهر یزد (مسکونی، آموزشی، اداری ومذهبی) و با توجه به حجم زیر بنای نمونه­ مورد مطالعه (۴۸ *۲.۷ متر مکعب) تنها این ۴ کاربری با ایده­ معماری خاک پناه سازگار می­باشند. اما مطالعه­ گونه های دیگر[۴۶] نیازمند در نظر گرفتن پارامترهای دیگری نظیر تهویه، دودکش های عظیم وهمچنین ابعاد فضایی بزرگتر می­باشد که با فرضیات اولیه­ نمونه­ مورد مطالعه (جهت مقایسه در شرایط یکسان) تطابق ندارد. باشبیه سازی مدل مورد مطالعه در شرایط اقلیمی یکسان، و برای کاربری های مختلف شرایط متفاوتی از لحاظ حرارتی پیش بینی می­ شود (نمودار۱۷).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...